Resepi Tomyam Ayam & Sayur yang Menggugah Selera dan Simpel

Tomyam Ayam & Sayur

Halo semuanya, selamat datang di website Resepi kami, Jikalau Saudara sedang mencari Resepi Tomyam Ayam & Sayur yang top ? Tidak salah, Kami menyediakan Resepi Tomyam Ayam & Sayur yang sempurna untuk Kamu di sini. Kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Ketika memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Tomyam Ayam & Sayur yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Terdapat banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh kepada kualitas rasa dari Tomyam Ayam & Sayur yang kita buat, mulai dari jenis bahan yang akan dimanfaatkan, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak harus pusing jika ingin menyiapkan hidangan Tomyam Ayam & Sayur enak di ruang makan Anda, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Anda buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Kamu.

Dari Resepi Tomyam Ayam & Sayur ini, jumlah porsi yang dapat dihidangkan adalah 6-8 orang. Jadi pastikan porsi ini cukup untuk dihidangkan untuk Pemirsa sendiri maupun seluruh anggota keluarga tersayang.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Saudara pun bisa memvariasikan Resepi Tomyam Ayam & Sayur ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Pembaca mampu membuat Tomyam Ayam & Sayur menggunakan 20 jenis bahan dan 5 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Ramadan-21: Menu harini, tomyam ayam & sayur. Bukan stail Thai, bukan juga stail restoran Thai. Tapi, stail arwah mak. Sayur mesti banyak. Disebabkan harini ada ayam sahaja, jadi, itu sahajalah protein dalam tomyam ni. Saya masukkan juga akar & daun ketumbar sebab saya sukakannya. Kalau arwah mak masak, dia tak letak pun. Bau lipas katanya. Sos ikan pun saya masukkan sikit ke dalam tomyam ni. Ye lah. Lain orang, lain citarasanya šŸ˜. Insyaallah, sedap. Cuma, ada satu problem. Menu ni, walaupun saya dah sedaya upaya nak masak sikit, mesti jadi banyak jugak. Padahal yang nak makan cuma kami dua beradik je bukannya sekeluarga, lima beranak macam zaman kecil dulu šŸ˜…. Cara makan pula, saya & adik suka masukkan nasi ke dalam mangkuk yang berisi tomyam. Makan pulak berulang kali. Itulah sebabnya kenapa kalau arwah mak masak tomyam mesti banyak. Sekuali terak bak kata orang lama šŸ˜. #shikinsaerahrecipe #cookbyshikinsaerah

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan untuk pembuatan Tomyam Ayam & Sayur :

  1. 2 L air
  2. 2 biji bawang besar (potong baji)*
  3. 4 ulas bawang putih (ketuk)*
  4. 10 biji cili padi (ketuk)*
  5. 2 batang serai (ketuk/ hiris)*
  6. 1 inci halia (hiris)*
  7. 1 inci lengkuas (hiris)*
  8. 5 helai daun limau purut (buang urat tengah daun)*
  9. 1 batang akar ketumbar*
  10. 1/2 ekor ayam (potong kepada ketulan kecil)
  11. 3-4 paket perencah tomyam @adabi_consumer
  12. 6-7 batang putik jagung (potong serong)**
  13. 1 batang lobak merah (potong pendek)**
  14. 1 mangkuk kecil bunga kubis (potong pendek)**
  15. 1 mangkuk kecil hirisan kubis***
  16. 1 mangkuk kecil cendawan tiram***
  17. 2 biji tomato (potong baji)***
  18. 1 sdb jus limau nipis / limau kasturi
  19. Garam secukupnya
  20. Sedikit hirisan daun ketumbar

Adapun Langkah-langkah dalam praktik Tomyam Ayam & Sayur adalah sebagai berikut :

  1. Masukkan air & bahan bertanda * ke dalam periuk. Masak sehingga harum.
  2. Masukkan pula potongan ayam. Masak sehingga air mendidih & ayam masak.
  3. Masukkan pula perencah tomyam & bahan bertanda **. Renehkan seketika.
  4. Masukkan bahan *** diikuti dengan sos ikan & jus limau. Tambahkan garam (jika perlu).
  5. Akhir sekali, matikan api, taburkan dengan hirisan daun ketumbar (jika suka) sebelum dihidangkan.

Terima kasih telah mempraktekan Resepi yang saya bagi di sini. Besar harapan kami, Resepi Tomyam Ayam & Sayur yang gampang di atas dapat membantu Anda menyiapkan makanan yang semlidut untuk keluarga/teman maupun menjadi ide bagi Pembaca yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa jika Resepi ini berguna, silahkan dibagi ke instagram lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Febi dari Nibong Tebal.