Resepi Tom Yum Goong Udang Galah ๐Ÿ‡น๐Ÿ‡ญ yang Lezat Sekali dan Simpel

Tom Yum Goong Udang Galah ๐Ÿ‡น๐Ÿ‡ญ

Hai pengunjung, selamat datang di situs Resepi bunda Ida, Apabila Pembaca sedang mencari Resepi Tom Yum Goong Udang Galah ๐Ÿ‡น๐Ÿ‡ญ yang lezat ? Tidak salah, Kami punya Resepi Tom Yum Goong Udang Galah ๐Ÿ‡น๐Ÿ‡ญ yang top untuk Kamu di sini. Saya juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Waktu memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Tom Yum Goong Udang Galah ๐Ÿ‡น๐Ÿ‡ญ yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Terdapat banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh kepada kualitas rasa dari Tom Yum Goong Udang Galah ๐Ÿ‡น๐Ÿ‡ญ yang kita buat, mulai dari jenis bahan yang akan digunakan, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak perlu pusing jika ingin menyiapkan hidangan Tom Yum Goong Udang Galah ๐Ÿ‡น๐Ÿ‡ญ enak di ruang makan Anda, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Kamu buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Pembaca.

Untuk diketahui, adapun waktu yang diperlukan dalam proses membuat Tom Yum Goong Udang Galah ๐Ÿ‡น๐Ÿ‡ญ ini diperkirakan antara 10 minit.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Pembaca pun bisa memvariasikan Resepi Tom Yum Goong Udang Galah ๐Ÿ‡น๐Ÿ‡ญ ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Saudara bisa membuat Tom Yum Goong Udang Galah ๐Ÿ‡น๐Ÿ‡ญ menggunakan 14 jenis bahan dan 6 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Kalau โ€œdine-inโ€ kat Secret Recipe, biasa nya memang order menu ni atau Vietnamese Beef Noodle. Cuma ni versi tanpa mi. Buat makan dengan nasi beras wangi dan telur dadar, adudu! Cari-cari kat laman web resepi Thai, resepi ni dapatlah sipi-sipi rasa macam SR. Tapi memang kuah nya padu. Pakai pes tomyam Kung Thai Brand, cepat je nak masak. Dah siap rasa pedas masam dan masin. Tak perlu cili api,garam dan asam limau, cuma kena adjust dengan gula sebab pes ni masam terlebih.

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan untuk pembuatan Tom Yum Goong Udang Galah ๐Ÿ‡น๐Ÿ‡ญ :

  1. 4 cawan air
  2. 2 tbs membukit pes tomyam Siam (Kung Thai Brand)
  3. 1/2 biji bawang Holland (dihiris kasar)
  4. 1 batang serai (dititik)
  5. 1 akar ketumbar
  6. 1 hiris lengkuas (nipis)
  7. 4 daun limau purut
  8. 1 mangkuk sayur campur (cendawan, lobak merah, bunga kubis)
  9. 1 tbs stok ayam Maggi
  10. 2 tbs gula
  11. 4 ekor udang galah (dibersihkan)
  12. 1 biji tomato (dibelah 4)
  13. 1/4 cawan susu sejat
  14. Daun ketumbar

Berikut Langkah-langkah dalam praktik Tom Yum Goong Udang Galah ๐Ÿ‡น๐Ÿ‡ญ adalah sebagai berikut :

  1. Panaskan air dulu sampai menggelegak. Masukkan pes dan kacau. Cedok tu bio membukit. Kalau terlebih tak apa boleh adjust kemudian, kalau terkurang tak kaw nanti.
  2. Masukkan bawang, serai, akar ketumbar dan lengkuas.
  3. Masuk daun limau dan sayur-sayuran. Ramas-ramaskan daun limau supaya naik bau nya. Buangkan batang daun.
  4. Masa ni bawang dan lobak merah dah nampak lembut. Perasakan dengan stok ayam dan gula. Tak perlu garam/sos ikan sebab pes ni dah masin, kena adjust dengan gula je sebab dah sedia masam. Masukkan udang dan tomato.
  5. Tuang susu sejat dan kacau sebati. Sekejap je jangan lama-lama nanti udang jadi keras tak sedap. Udang dah bertukar warna merah boleh tutup api.
  6. Taburkan daun ketumbar.

Thanks telah membaca Resepi yang kami tampilkan di halaman ini. Harapan kami, Resepi Tom Yum Goong Udang Galah ๐Ÿ‡น๐Ÿ‡ญ yang simpel di atas dapat membantu Saudara menyiapkan makanan yang sedap untuk keluarga/teman maupun menjadi inspirasi bagi Kamu yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner.

Jangan lupa andaikan Resepi ini berfaedah, silahkan dibagi ke twitter lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Kayla dari Kuala Lumpur.