Resepi Telur Dinosaur Masak Paprik Merdeka yang Enak dan Mudah

Telur Dinosaur Masak Paprik Merdeka

Halo semuanya, selamat datang di halaman Resepi bunda Ida, Jika Pemirsa sedang mencari Resepi Telur Dinosaur Masak Paprik Merdeka yang lezat ? tepat sekali, Kami punya Resepi Telur Dinosaur Masak Paprik Merdeka yang lezat untuk Pemirsa di sini. Saya juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Saat memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Telur Dinosaur Masak Paprik Merdeka yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Ada banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh kepada kualitas rasa dari Telur Dinosaur Masak Paprik Merdeka yang kita buat, mulai dari jenis bahan yang akan dimanfaatkan, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak perlu pusing jika ingin menyiapkan hidangan Telur Dinosaur Masak Paprik Merdeka enak di ruang makan Kamu, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Pemirsa buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Pemirsa.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Saudara pun bisa memvariasikan Resepi Telur Dinosaur Masak Paprik Merdeka ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Pembaca bisa membuat Telur Dinosaur Masak Paprik Merdeka menggunakan 18 jenis bahan dan 6 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

#merdeka2020 #goldenapron2020 Tak payah la terkejut sangat naašŸ˜„.. dah merdeka tetiba ada pula si Dino zaman 2020 ni.. nama je tu.. šŸ˜ biasa telur ni orang buat buah tangan untuk tetamu datang kenduri kahwin tau..tapi tak apa la, seumur hidup nak cuba buat telur dinosaur ni hari ni.. Maka terjadilah telur dinosaur masak paprik merdeka, telurnya ada merah, putih, kuning dan biru sempena nak sambut 31 Ogos yang bakal tiba.. Tak salahkan kita beraksi dulu untuk meriahkan suasana merdeka cara mak-mak di dapuršŸ˜„šŸ˜ mak-mak ni bahagia sangat kalau ke dapur hehe..

Bahan-bahan dan bumbu yang dipakai dalam pembuatan Telur Dinosaur Masak Paprik Merdeka :

  1. 4 biji telur
  2. 1/8 sudu kecil pewarna merah
  3. 1/8 sudu kecil pewarna biru
  4. 1/8 sudu kecil pewarna kuning
  5. Bahan paprik :
  6. 1 biji bawang besar potong bulat
  7. 1 sudu makan cili kisar
  8. 2 biji bawang kecil ** – tumbuk lumat
  9. 2 ulas bawang putih ** tumbuk lumat
  10. 2 helai daun limau purut
  11. 5 biji cili api – diketuk
  12. 2 sudu makan sos tiram
  13. 4 sudu besar sos cili
  14. 1/2 batang lobak merah – potong ikut citarasa
  15. 1 paket jagung muda – dipotong
  16. 1 mangkuk kecil bunga kubis
  17. 1/2 sudu kecil garam atau secukup rasa
  18. 1 sudu kecil gula secukup rasa jika perlu

Adapun Cara dalam praktik Telur Dinosaur Masak Paprik Merdeka adalah sebagai berikut :

  1. Telur dibersihkan dahulu kemudian direbus hingga masak, selepas itu biarkan sejuk.
  2. Sediakan setiap bekas dengan warna berlainan, ambil sebiji telur retakkan dengan cara pecahkan atau ketuk kulit telur perlahan, letak dalam bekas yang diletak warna tadi setiap sebiji telur di dalamnya, golekkan telur di dalam bekas biarkan warna pada kulit telur sedikit kering.
  3. Kemudian baru kupas kulitnya dan ketepikan dahulu.
  4. Panaskan minyak, tumis bahan bertanda (**) bersama dengan cili kisar hingga pecah minyak.
  5. Masukkan sos tiram, sos cili serta garam dan gula secukupnya jika perlu tuang sedikit air panas agar kuah paprik tidak terlalu pekat dan sesuaikan rasa.
  6. Letak daun limau purut, lobak merah, jagung muda, bunga kubis dan bawang besar, masak sebentar siap. Bolehlah dihidang bersama dengan telur dinosaur tu.

Thanks telah membaca Resepi yang tim kami tampilkan di halaman ini. Harapan kami, olahan Telur Dinosaur Masak Paprik Merdeka yang gampang di atas dapat membantu Pembaca menyiapkan hidangan yang lezatos untuk keluarga/teman maupun menjadi ide bagi Anda yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa andaikan Resepi ini berguna, silahkan bagi ke facebook lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Ajeng dari Pasir Gudang.