Resepi Taugeh Masak Lemak Putih yang Enak dan Ringkas

Resepi Taugeh Masak Lemak Putih yang Enak dan Ringkas

Hai pemirsa, jumpa lagi di halaman Resepi bunda Ida, Andai Pembaca sedang mencari Resepi Taugeh Masak Lemak Putih yang simpel ? Tidak salah, Kami punya Resepi Taugeh Masak Lemak Putih yang mantab untuk Pembaca di sini. Kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Dalam memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Taugeh Masak Lemak Putih yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Ada banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh kepada kualitas rasa dari Taugeh Masak Lemak Putih yang kita bikin, mulai dari jenis bahan yang akan dipakai, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak harus pusing jika ingin menyiapkan hidangan Taugeh Masak Lemak Putih enak di ruang makan Pembaca, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Kamu buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Anda.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Pembaca pun bisa memvariasikan Resepi Taugeh Masak Lemak Putih ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Anda bisa membuat Taugeh Masak Lemak Putih menggunakan 12 jenis bahan dan 2 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Kelmarin rasa macam nak demam je. Tengok kat dalam peti sejuk ada banyak sayur. Perkara yang pertama yang membimbangkan saya kalau tengok sayuran banyak ialah takut sayuran tak tahan lama lagi-lagi la jenis sayur yang berdaun. Dah pesan banyak kali kat suami kalau nak beli sayur tu jangan la beli banyak sangat. Anak-anak bukan nya gemar sangat makan sayur. Sayang pula membazir. Keluarga saya memang selalu masak taugeh tumis dengan tauhu. Kalau tak pun dibuat kerabu. Pertama kali saya makan taugeh masak lemak putih ni sewaktu saya masih lagi belajar di Kolej di Pulau Pinang. Ye lah sebagai pelajar jemu makan makanan yang disediakan di dewan makan hostel. Sesekali hujung minggu memang akan tapaw makanan kat gerai luar. Bila balik ke kampung halaman sendiri kadang-kadang tu saya akan masak taugeh masak lemak putih, berselera suami dan anak-anak makan nak-nak lagi dicampur dengan udang segar. Memang unik pada kami sekeluarga. #unique2u #goldenapron2020

Bahan-bahan dan bumbu yang dipakai untuk menyiapkan Taugeh Masak Lemak Putih :

  1. 1/2 batang lobak merah (dipotong mancis)
  2. 2 mangkuk besar taugeh
  3. 2 biji tauhu (potong kiub)
  4. 1 biji cili merah (potong panjang)
  5. 1/2 cawan santan pekat
  6. 1/2 cawan air
  7. Segenggam ikan bilis
  8. 3 biji bawang merah (dihiris nipis)
  9. 1 ulas bawang putih (dihiris nipis)
  10. 1 sudu kecil maggi cukup rasa
  11. 1/2 sudu kecil garam
  12. Sedikit minyak untuk menumis

Berikut Langkah-langkah dalam menyiapkan Taugeh Masak Lemak Putih adalah sebagai berikut :

  1. Panaskan minyak, tumis ikan bilis, bawang merah dan bawang putih hingga naik bau. Masukkan lobak merah dan kacau lagi. Masukkan air dan tauhu. Biar menggelegak.
  2. Masukkan taugeh, cili dan santan. Kacau lagi dalam seminit. Tutupkan api. Siap.

Makasih telah menggunakan Resepi yang kami tampilkan di halaman ini. Harapan kami, olahan Taugeh Masak Lemak Putih yang simpel di atas dapat membantu Anda menyiapkan hidangan yang endes untuk keluarga/teman maupun menjadi ide untuk Saudara yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner.

Jangan lupa jika Resepi ini berarti, silahkan dibagi ke teman lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Suci dari Kampar.