Resepi Spaghetti Kari yang Menggugah Selera dan Ringkas

Resepi Spaghetti Kari yang Menggugah Selera dan Ringkas

Halo pemirsa, selamat datang di situs Resepi kami, Jikalau Pembaca sedang mencari Resepi Spaghetti Kari yang top ? Tidak salah, Kami menyediakan Resepi Spaghetti Kari yang mantab untuk Saudara di sini. Saya juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Ketika memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Spaghetti Kari yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Ada banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari Spaghetti Kari yang kita ciptakan, mulai dari jenis bahan yang akan dipakai, proses pemilihan bahan maskan yang fresh, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak perlu pusing jika ingin menyiapkan hidangan Spaghetti Kari enak di ruang makan Saudara, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Pembaca buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Pembaca.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Saudara pun bisa memvariasikan Resepi Spaghetti Kari ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Kamu bisa membuat Spaghetti Kari menggunakan 18 jenis bahan dan 5 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Musim2 cuti sekolah ni anak2 sering kelaparan kat rumah. Mak mak memang kena sentiasa ligat berfikir nak masak apa setiap hari. Baru2 ni anak duk zikir nak makan spaghetti sebab dah lama tak makan. So mama pun laju je masuk dapur nak beraksi. Pung pang pung pang siapkan semua bahan. Sekali masa nak buat kuah baru perasan sos spaghetti yang dalam botol dah habis. Akhirnya terpaksalah mama buat sendiri sos tu. Saja la tambah serbuk kari sebab nak pedas2 barulah tak rasa muak. Hentam saja la kan. Yang penting masa makan anak2 puji sedaplah mama kuah ni. Alhamdulillah anak2 suka. Selamat Mencuba ye! 😍 #goldenapron #minggu20 #saturesepisatupohon

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan dalam menyiapkan Spaghetti Kari :

  1. untuk merebus spaghetti
  2. 1/2 peket spaghetti
  3. 1 sudu besar minyak
  4. 1 periuk air
  5. 1 sudu kecil garam
  6. untuk kuah spaghetti
  7. 1 keping daging cincang Ramley
  8. 1 batang sosej (di hiris bulat)
  9. 10 biji bebola ayam (di potong 4)
  10. 1/2 biji bawang besar (di potong dadu)
  11. 3 ulas bawang putih (di potong dadu)
  12. 2 senduk sos cili
  13. 2 senduk sos tomato
  14. 1 sudu besar cili boh
  15. 1 sudu besar serbuk kari ayam/daging (bancuh dgn 1/3 cawan air)
  16. 1 sudu besar sos tiram
  17. 1 /4 biji capsicum hijau (di potong dadu)
  18. 1 cawan air

Adapun Step-Step dalam praktik Spaghetti Kari adalah sebagai berikut :

  1. Panaskan air dalam periuk. Kemudian masukkan spaghetti, minyak dan garam. Biarkan sehingga spaghetti kembang secukupnya.
  2. Panaskan minyak dalam kuali. Tumiskan bawang besar dan bawang putih sehingga naik bau. Kemudian masukkan cili boh dan kacau sebentar.
  3. Masukkan daging cincang, sosej dan bebola ayam. Kacau dan tumis sehingga semua masak.
  4. Masukkan bancuhan serbuk kari dan tumis sebentar. Kemudian masukkan sos cili, tomato sos dan sos tiram. Kacau sebentar hingga sebati.
  5. Tambahkan 1 mangkuk air. Jika suka kuah banyak boleh letak lebih. Kacau hingga sebati dan biarkan sedikit kering dan pecah minyak. Akhir sekali masukkan capsicum dan kacau sebentar. Dah siapppp. SELAMAT MENCUBA! 😍

Makasih telah mencoba Resepi yang saya bagi di website ini. Harapan kami, masakan Spaghetti Kari yang simpel di atas dapat membantu Saudara menyiapkan makanan yang endes untuk keluarga/teman ataupun menjadi inspirasi untuk Pembaca yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner.

Jangan lupa apabila Resepi ini berarti, silahkan share ke facebook lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Zalindra dari Petaling Jaya.