Resepi Spaghetti Cabonara yang Enak dan Simpel

Spaghetti Cabonara

Salam pemirsa, selamat datang di halaman Resepi bunda Ida, Andai Saudara sedang mencari Resepi Spaghetti Cabonara yang sempurna ? tepat sekali, Kami menyediakan Resepi Spaghetti Cabonara yang top untuk Saudara di sini. Kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Dalam memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Spaghetti Cabonara yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Terdapat banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari Spaghetti Cabonara yang kita bikin, mulai dari jenis bahan yang akan dipakai, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak usah pusing jika ingin menyiapkan hidangan Spaghetti Cabonara enak di ruang makan Saudara, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Saudara buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Anda.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Saudara pun bisa memvariasikan Resepi Spaghetti Cabonara ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Pemirsa mampu membuat Spaghetti Cabonara menggunakan 14 jenis bahan dan 5 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Saya guna spaghetti angle hair, sebab salah beli.. Nak cepat.. Tpi ikut selera masing2,guna spaghetti angle hair boleh, spaghetti biasa pn ok

Bahan-bahan dan bumbu yang dipakai dalam pembuatan Spaghetti Cabonara :

  1. Susu segar (1 kotak yg besar)
  2. Cheese keping (2 keping)
  3. cooking cream(1 kotak)
  4. Cendawan (ikt suka bnyak mana)
  5. Daging burger (ikut masing2)
  6. Daging hancur(kalau ade, tkde pn takpe)
  7. Bawang puting(cincang)
  8. Olive oil(yg untk cooking pnye ye)
  9. Serbuk lada hitam
  10. Spaghetti(setengah spaghetti tu pn dah bnyak)
  11. shredded parmesan cheese(ikt bnyak mana, agak2 jelah)
  12. Daun parsley (potong kecik2)
  13. Hotdog(potong)
  14. Tepung jagung bancuh dengan sedikit air

Berikut Langkah-langkah dalam membuat Spaghetti Cabonara adalah sebagai berikut :

  1. Rebus spaghetti sehingga,jgan masak lama sgt nti jdi lembk,tpi jgn cpt sgt nti tak msak pulak,masukan garam dua sudu. Dan biar sampai msak.
  2. Untuk kuah, masukan dalam 2 sudu olive oil,masukan cendawan goreng sehingga cendawan tu wrna perang tpi jgn smpai hangit plak,dah masak keluarkan, dan gorengkan plak daging hncur smpai betul2 masak, keluarkan dan potong daging burger petak2 kecil dan goreng sehingga btul2 garing dah garing masukan bawang putih yg dah di cincang tadi gaul sekjap sehingga naik bau, masukan daging hancur dan hotdog gaul, dan msukan 1 cwan susu segar gaul lagi, dan masukan satu cawan lagi susu segar gaul lagi,
  3. Dan msukan stu lagi cawan susu segar, gaul sekjap dan msukan cendawan gaul dan msukan whipping cream tadi 1 kotak gaul, dan msukan 2 keping cheese keping tdi gaul smpai cheese tadi cair, ambk stu sudu kecil tepung jagung larutkan dgn sedikit air dah msukan,gaul lagi dan msukan parmesan cheese tdi agak2 je bnyak mana, gaul lagi dan biarkan kuah pekat skit, masukan serbuk lada hitam ikt suka nak bnyak mana, gaul lagi n last sekali msukan daun parsley yg korng potong tdi jgn msk semua,
  4. Simpn skit untk tabur atas spaghetti nti, gaul lagi sehingga sauce tu pekat.. Dah pekat siap, boleh hidangkam dengan spaghetti tdi,sb spaghetti tdi dah terbiar lame kat luar, ambk kuali lain msukan sikit air agak2 je, ambk spaghetti msukan dalm kuali tdi gaulakn tujuan air tu untk lmbutkn spaghetti tu semula dan cedok kan kuah tdi ikt lah bnyak mana nak bnyak ke skit ke, gaul2 sekejap dn hidangkan tabur skit daun parsley tdi.. Siapp..
  5. Gaul lagi ratakan,

Terima kasih telah membaca Resepi yang kami bagi di sini. Harapan kami, olahan Spaghetti Cabonara yang mudah di atas dapat membantu Pembaca menyiapkan hidangan yang endes untuk keluarga/teman maupun menjadi inspirasi bagi Kamu yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa andaikan Resepi ini bermanfaat, silahkan dibagi ke kerabat lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Febi dari Bukit Bakri.