Resepi Siakap Asam Pedas Pekat Memikat yang Lazat dan Gampang

Siakap Asam Pedas Pekat Memikat

Salam pemirsa, jumpa lagi di website Resepi kami, Andai Pembaca sedang mencari Resepi Siakap Asam Pedas Pekat Memikat yang simpel ? tepat sekali, Kami punya Resepi Siakap Asam Pedas Pekat Memikat yang lezat untuk Pemirsa di sini. Saya juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Dalam memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Siakap Asam Pedas Pekat Memikat yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Ada banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh kepada kualitas rasa dari Siakap Asam Pedas Pekat Memikat yang kita ciptakan, mulai dari jenis bahan yang akan digunakan, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak perlu pusing jika ingin menyiapkan hidangan Siakap Asam Pedas Pekat Memikat enak di ruang makan Anda, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Anda buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Pemirsa.

Dari Resepi Siakap Asam Pedas Pekat Memikat ini, jumlah porsi yang dapat dihidangkan adalah 3 Orang. Jadi pastikan porsi ini cukup untuk dihidangkan untuk Anda sendiri maupun seluruh anggota keluarga tersayang.

Untuk diketahui, adapun waktu yang diperlukan dalam proses membuat Siakap Asam Pedas Pekat Memikat ini diperkirakan antara 1 Jam.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Anda pun bisa memvariasikan Resepi Siakap Asam Pedas Pekat Memikat ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Kamu bisa membuat Siakap Asam Pedas Pekat Memikat menggunakan 23 jenis bahan dan 4 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

#jekferlailer4eva #goldenapron2020 #madebyjeehan #cookpadmalaysia Akhirnya sampai juga lah ikan siakap yang saya order dari kedai runcit tu, satu hari saya tunggu ikan siakap ni, rupanya tokek kedai lupa nak ambil Kat pasar katanya๐Ÿ˜๐Ÿ˜. Rupanya setelah saya call kedai runcit tu baru di nk hantar,lupa cakapnya. Keluarga saya suka makan asam pedas tapi kuah mesti sedikit Pekat tak nak cair,barulah Mantap ๐Ÿ˜Š

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan buat pembuatan Siakap Asam Pedas Pekat Memikat :

  1. 1 Ekor ikan siakap (berat 700 g)
  2. 10 batang sayur bende
  3. 2 batang Serai dititik
  4. 5 Helai Daun Limau purut
  5. 10 batang Daun kesum
  6. 1 batang Bunga Kantan,belah 4
  7. 100 g Tomato Merah, potong baji
  8. 150 ml Minyak Sayur
  9. 500 ml Air
  10. 2 Sdk Gula pasir
  11. 2 Sdk Garam bukit
  12. 1 Kiub Pati Ayam
  13. 1 keping Asam keping
  14. 1/2 Sdb PES Asam Jawa
  15. Bahan Kisar:
  16. 100 g Cili kisar
  17. 10 g Cili api merah
  18. 100 gr Bawang besar
  19. 25 g Bawang kecil
  20. 25 g Bawang putih
  21. 5 g Kunyit hidup
  22. 15 g Halia
  23. 10 g Belacan bakar

Adapun Langkah-langkah dalam praktik Siakap Asam Pedas Pekat Memikat adalah sebagai berikut :

  1. Kisarkan semua bahan-bahan untuk membuat bahan Kisar
  2. Panaskan Minyak tumiskan bahan kisar, serai, dan daun Limau Purut,tumis sehingga garing dan terbit minyak.tuangkan air,masukan bunga Kantan,asam keping,pes asam Jawa, garam,gula pasir dan Kiub pati ayam,kacau sebati dan masak sampai mendidih.
  3. Masukan ikan siakap,bende, dan daun kesum. Masak hingga ikan lembut.
  4. Sesaat sebelum tutup api masukan Potongan Tomato gaulkan.tutup api dan sedia untuk dihidang. Selamat mencuba dan semoga berjaya ๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜

Thanks telah membaca Resepi yang tim kami bagi di halaman ini. Besar harapan kami, Resepi Siakap Asam Pedas Pekat Memikat yang simpel di atas dapat membantu Pembaca menyiapkan makanan yang lezatos untuk keluarga/teman maupun menjadi ide dalam Kamu yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa jika Resepi ini berarti, silahkan bagikan ke facebook lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Oliva dari Gelugor.