Resepi Seri Muka Bakar yang Lazat dan Mudah

Seri Muka Bakar

Salam pemirsa, jumpa lagi di situs Resepi saya, Jikalau Saudara sedang mencari Resepi Seri Muka Bakar yang lezat ? Tidak salah, Kami menyediakan Resepi Seri Muka Bakar yang lezat untuk Anda di sini. Saya juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Saat memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Seri Muka Bakar yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Ada banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh kepada kualitas rasa dari Seri Muka Bakar yang kita ciptakan, mulai dari jenis bahan yang akan dipakai, proses pemilihan bahan maskan yang fresh, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak perlu pusing jika ingin menyiapkan hidangan Seri Muka Bakar enak di ruang makan Anda, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Pemirsa buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Pemirsa.

Dari Resepi Seri Muka Bakar ini, jumlah porsi yang dapat dihidangkan adalah seisi keluarga. Jadi pastikan porsi ini cukup untuk dihidangkan untuk Pemirsa sendiri maupun seluruh anggota keluarga tersayang.

Untuk diketahui, adapun waktu yang diperlukan dalam proses membuat Seri Muka Bakar ini diperkirakan antara 1 jam 30 minit.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Pemirsa pun bisa memvariasikan Resepi Seri Muka Bakar ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Pemirsa mampu membuat Seri Muka Bakar menggunakan 13 jenis bahan dan 6 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

#goldenapron2020 #cookpadmalaysia #mingguke6 Biasa kita dgar klu.kuih serimuka biasa kukus saja kan…Sy pun seblum ne pun x pernah tau ada nya Kuih Seri Muka versi bakar…sebenar nya kebetulan sy dpt tau ne…wktu mencari resepi² kuih kat mr googel terjumpa kuih ne…save resepi dan cuba lah membuatnya…Sedap gak ya versi bakar ne😁

Bahan-bahan dan bumbu yang dipakai untuk menyiapkan Seri Muka Bakar :

  1. Bahan A (lapisan bawah)
  2. 1 cawan beras pulut. rendam dlm 1 jam
  3. 1 cawan santan cair
  4. garam
  5. Bahan B (lapisan atas)
  6. 1 cawan santan pekat
  7. 1/2 cawan air
  8. 5 helai daun pandan
  9. 1/2 cawan gula pasir
  10. 3 sudu mkn tepung gandum
  11. 2 sudu mkn tepung jagung
  12. 2 biji telur
  13. sedikit garam

Adapun Step-Step dalam menyiapkan Seri Muka Bakar adalah sebagai berikut :

  1. Rendam beras pulut dlm.1/2 jam..kukus dgn santan cair dan sedikit garam..Kukus selama 30 minit
  2. Sapukan loyang 8 x 8x 3..sapukan loyang dgn sedikit minyak..masukkan pulut yg siap dikukus tadi..tekan mampat kan pulut..sy guna penekan kek lapis utk menekan dan meratakan pulut..klu tak ada,boleh jer gunakan senduk plastik.Kukus blk dlm 10 minit.
  3. Masukkan semua bahan B kedlm mangkuk..kacau rata dan tapiskan.
  4. Tuang ke dlm loyang yg berisi pulut tadi.Dan kukus lagi dlm 30 minit.
  5. Dah masak..alih kan loyang tadi ke dlm oven yg sudah dipanaskan terlbih dahulu..Dan bakar serimuka tadi mengunakan api atas.Bakar smpi permukaan kuih tadi garing..suhu 180c atau ikut suhu oven sendiri.Dah masak,sapukan permukaan kuih tdi dgn sedikit butter..sejukkan seblum dipotong.
  6. Dah sejuk boleh dipotong mengunakan pisau plastik dan hidangkan bersama teh o kurang.manis.

Makasih telah mencoba Resepi yang tim kami tampilkan di sini. Besar harapan kami, Resepi Seri Muka Bakar yang gampang di atas dapat membantu Pembaca menyiapkan hidangan yang sedap untuk keluarga/teman ataupun menjadi ide untuk Saudara yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner.

Jangan lupa upama Resepi ini berguna, silahkan bagikan ke kerabat lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Qori dari Butterworth.