Resepi Seafood Paella yang Sempurna dan Ringkas

Seafood Paella

Hai pengunjung, jumpa lagi di situs Resepi saya, Andai Saudara sedang mencari Resepi Seafood Paella yang lezat ? Tidak salah, Kami menyediakan Resepi Seafood Paella yang top untuk Kamu di sini. Tim kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Waktu memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Seafood Paella yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Ada banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh kepada kualitas rasa dari Seafood Paella yang kita buat, mulai dari jenis bahan yang akan dipakai, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak usah pusing jika ingin menyiapkan hidangan Seafood Paella enak di ruang makan Pembaca, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Kamu buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Anda.

Dari Resepi Seafood Paella ini, jumlah porsi yang dapat dihidangkan adalah 4-5 orang. Jadi pastikan porsi ini cukup untuk dihidangkan untuk Anda sendiri maupun seluruh anggota keluarga tersayang.

Untuk diketahui, adapun waktu yang diperlukan dalam proses membuat Seafood Paella ini diperkirakan antara 45minit.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Pembaca pun bisa memvariasikan Resepi Seafood Paella ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Saudara bisa membuat Seafood Paella menggunakan 18 jenis bahan dan 5 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

#periuknasi #goldenapron #minggukeduabelas Berhari juga jenuh pikir nak buat Paella ke tak nak ni.Nak buat tapi takut kena kecam sebab gunakan rice cooker.Tapi hati ni degil nak pecahkan tradisi orang Spain.Sebenarnya, untuk menghasilkan kerak hangus kena guna kuali khas.Haihhhh..Eh I punya sukalah nak masak dalam apakan?Lagipun ini ilham dan idea terbesar untuk budak-budak yang tengah study,tak ada perkakas lain selain rice cooker.Bolehlah student cuba masak Paella dalam rice cooker.Ye dak? Paella ni adalah makanan orang Spain.Ramuan aslinya terdiri dari beras putih yang di campur kekacang,sayur,daging,ayam atau makanan laut.Tapi dunia sudah moden,chef2 pun dah olah resipi asalnya.Kalau nak tahu lebih lanjut tentang Paella ni,korang google saja. Harga Paella di restoran sangat mahal.Sebab ramuannya terdiri dari safron yang sememangnya kita tahu harganya sangat mahal.Buat sendiri lebih jimat.Boleh masak berkali-kali pula tu. Jom kita kerjakan rice cooker masing-masing ūüėÖ

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan buat pembuatan Seafood Paella :

  1. 2 cawan beras calrose (basuh dan toskan)
  2. 2 cawan air
  3. 1/2 sudu kecil safron + 1/3 air suam (direndam)
  4. 1 biji bawang Holland (potong dadu)
  5. 3 ulas bawang putih (potong dadu)
  6. 1/3 biji capsicum merah (potong dadu)
  7. 1/3 biji capsicum kuning (potong dadu)
  8. 1/3 biji capsicum hijau (potong dadu)
  9. 1 biji tomato (potong dadu)
  10. 1/2 cawan daun parsley (dihiris)
  11. 1/2 biji lemon (potong wedges)
  12. 6 ekor udang
  13. 200 gram lala
  14. 1 ketul kiub ayam
  15. 1/2 sudu kecil Serbuk paprika
  16. 1/2 sudu kecil garam
  17. 1 sudu kecil lada hitam (peppercorn)
  18. 1/3 cawan minyak olive

Adapun Langkah-langkah dalam mengolah Seafood Paella adalah sebagai berikut :

  1. Panaskan minyak,Tumis bawang putih dan bawang Holland sehingga layu.Masukkan capsicum dan tomato.Gaul rata dan biarkan sehingga sayur lembut.
  2. Masukkan serbuk paprika,lada hitam,kiub ayam dan garam.Taburkan daun parsley kemudian masukkan beras.Gaul rata.
  3. Tuangkan safron dan air suam.Gaul perlahan-lahan dan biarkan air mendidih.Tidak perlu tutup ya.
  4. Bila air mulai kering,masukkan lala dan udang.Tabur sedikit parsley dan perahkan sepotong lemon.Alaskan kain tuala nipis kemudian tutup.Biarkan seketika agar udang dan lala masak sekata.Lebih kurang 10minit.
  5. Taraaaa..Paella sudah siap dimasak.Hidangkan di atas pinggan,perahkan hirisan lemon sebelum dimakan.

Terima kasih telah menggunakan Resepi yang kami bagi di halaman ini. Harapan kami, masakan Seafood Paella yang mudah di atas dapat membantu Saudara menyiapkan hidangan yang lezatos untuk keluarga/teman ataupun menjadi ide untuk Anda yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa andai Resepi ini berguna, silahkan share ke sodara lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Restu dari Batu Berendam.