Resepi Sambal Belacan Pencicah Ulam yang Enak dan Gampang

Sambal Belacan Pencicah Ulam

Halo pengunjung, selamat datang di halaman Resepi kami, Apabila Pemirsa sedang mencari Resepi Sambal Belacan Pencicah Ulam yang mudah ? Tidak salah, Kami menyediakan Resepi Sambal Belacan Pencicah Ulam yang sempurna untuk Anda di sini. Saya juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Saat memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Sambal Belacan Pencicah Ulam yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Ada banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari Sambal Belacan Pencicah Ulam yang kita ciptakan, mulai dari jenis bahan yang akan dimanfaatkan, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak perlu pusing jika ingin menyiapkan hidangan Sambal Belacan Pencicah Ulam enak di ruang makan Saudara, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Pemirsa buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Pemirsa.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Anda pun bisa memvariasikan Resepi Sambal Belacan Pencicah Ulam ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Kamu bisa membuat Sambal Belacan Pencicah Ulam menggunakan 8 jenis bahan dan 3 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

#goldenapron #minggukesebelas Bermacam-macam jenis sambal belacan.Ada yang kering,ada yang berwarna merah.Kalau saya nak tulis semua jenis sambal belacan, mesti tak cukup ruang cerita rasanya. Hari ni saya plan nak masak sup sayur pucuk labu dan goreng ikan sahaja.Rasanya tidak sempurna pula kalau tiada sambal belacan.Tekak kalau dah terbiasa dengan cili, kalau nak makan tapi semua rasa hambar mesti hilang selera.Betul tak? Dalam ruangan cookpad saya, pernah saya masukkan resipi sambal belacan.Tapi berlainan jenis.Hari ini saya kongsikan sambal belacan yang sedap disajikan bersama sayur atau ulam-ulaman.Tekstur sambal belacan yang cair dan rasanya masam-masam manis serta pedas!! Penggunaan cili padi sahaja akan membuatkan orang yang tak biasa makan pedas boleh menangis.πŸ˜‚ Kalau nak kurangkan pedas,korang boleh campurkan cili padi biasa.Semua tahukan cili padi kampung rasanya pedas berapi.Selalu kalau anak-anak bergaduh,saya akan cakap sambil cekak pinggang β€œnanti mummy cili mulut tu nak?” masing-masing diam sebab dia orang pun tahu cili padi sememangnya pedas. Kalau sambal belacan jenis cair begini,tidak sesuai untuk disimpan lama.Jadi korang kena buat untuk sekali makan.Lagi pun bukan susah untuk membuatnya.Ketuk-ketuk tang-tung tang-tung,dah siap.

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan untuk pembuatan Sambal Belacan Pencicah Ulam :

  1. 1 cawan cili padi kampung
  2. 1 sudu besar belacan
  3. 1 sudu besar gula
  4. 1/2 sudu kecil garam halus
  5. 2 sudu air asam jawa
  6. 4 biji limau kasturi
  7. 1/3 cawan air panas
  8. 1 sudu besar minyak masak

Berikut Langkah-langkah dalam mengolah Sambal Belacan Pencicah Ulam adalah sebagai berikut :

  1. Basuh cili padi,masukkan dalam periuk kecil.Tuang air panas dan minyak masak.Rebus cili padi sehingga lembut kemudian toskan.
  2. Masukkan cili padi dalam lesung batu,masukkan garam,gula dan belacan.Tumbuk sehingga lumat kemudian perahkan asam limau.
  3. Masukkan air asam jawa.Gaul rata menggunakan anak lesung.Siap!!

Makasih telah membaca Resepi yang saya bagi di halaman ini. Besar harapan kami, masakan Sambal Belacan Pencicah Ulam yang gampang di atas dapat membantu Anda menyiapkan hidangan yang sedap untuk keluarga/teman maupun menjadi ide bagi Anda yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner.

Jangan lupa jikalau Resepi ini berarti, silahkan bagi ke facebook lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Hesti dari Labuan.