Resepi Resepi Puding Teh Tarik Berlumut yang Lazat dan Mudah

Resepi Puding Teh Tarik Berlumut

Salam semuanya, jumpa lagi di halaman Resepi saya, Jikalau Pemirsa sedang mencari Resepi Resepi Puding Teh Tarik Berlumut yang simpel ? Tidak salah, Kami menyediakan Resepi Resepi Puding Teh Tarik Berlumut yang lezat untuk Kamu di sini. Kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Saat memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Resepi Puding Teh Tarik Berlumut yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Ada banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari Resepi Puding Teh Tarik Berlumut yang kita buat, mulai dari jenis bahan yang akan digunakan, proses pemilihan bahan maskan yang fresh, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak harus pusing jika ingin menyiapkan hidangan Resepi Puding Teh Tarik Berlumut enak di ruang makan Pembaca, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Anda buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Pembaca.

Dari Resepi Resepi Puding Teh Tarik Berlumut ini, jumlah porsi yang dapat dihidangkan adalah Besar 6 inci x 2 (kecik je). Jadi pastikan porsi ini cukup untuk dihidangkan untuk Kamu sendiri maupun seluruh anggota keluarga tersayang.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Saudara pun bisa memvariasikan Resepi Resepi Puding Teh Tarik Berlumut ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Anda dapat membuat Resepi Puding Teh Tarik Berlumut menggunakan 16 jenis bahan dan 5 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

#goldenapron2020 #bazaarramadhan Bila buat teh tarik, ko sorang je minum huhuhu… Sudahnya, yg baki kita buat la puding… layer bwh rs teh tarik, layer ats rasa agar2 lumut gula melaka 🤤hehheh. Inspired dr teh tarik bobba bagai tu 🤭😬Jom cuba..

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan buat pembuatan Resepi Puding Teh Tarik Berlumut :

  1. Masak teh tarik dulu ek.. Resepi teh tarik ada dlm entri yg lain.. Kita fokus puding dlm entri ni.. ☺️
  2. Bahan Layer Teh Tarik
  3. 1/2 periuk kecik teh tarik
  4. 1 sudu serbuk agar2
  5. 1 sudu tepung kastard (bancuh asing dlm bekas lain)
  6. Bahan Layer Agar2 Lumut
  7. 1/2 cawan kecik gula melaka (bancuh dgn air suam, tapis ambil airnya shj)
  8. 1/4 garam
  9. 1 sudu gula biasa
  10. 1 sudu serbuk agar2
  11. 1/2 periuk kecik air kosong (ikut sukatan air teh tarik td)
  12. Bahan Lumut
  13. 1 bj telur
  14. 1/2 santan kotak kecik
  15. Esen vanila
  16. 👆🏼pukul asing dlm bekas lain

Berikut Langkah-langkah dalam praktik Resepi Puding Teh Tarik Berlumut adalah sebagai berikut :

  1. Masukkan semua bahan layer puding teh tarik tu, n kacau sebati. Buka api.. kacau sampai naik wap, masukkan tepung kastard yg dibancuh asing, kacau perlahan2 sampai mendidih naik buah ke ats.. tutup api.
  2. Masukan ke dlm bekas yg nak diguna,kemudian masukkan ke dlm peti sejuk beku 5 mnt.. selesai 5 mnt, keluarkan. Puding tu akn kenyal mcm dlm gambar tu. Masuk balik dlm peti sejuk biasa smntara kt masak layer ats.
  3. Masakkan gula melaka seperti dlm bahan layer agar2 tu, masak sampai naik wap, kemudian ambil telur dan santan yg sudah dipukul rata dlm bekas lain, masukkan perlahan2 dlm air gula melaka tu.. Tp tangan kita kene kacau cpt2 spy telur tu xjd telur carak 😅. Tuang sampaj hbs, then kacau la sampai mendidih. Dh mendidih, tutup api.
  4. Boleh amek puding teh tarik td, dan tuang perlahan2 guna senduk spy xpch puding belah bawah tu.. tuang sampai hbs, then masukkan dlm peti sejuk biasa, biarkan sampai dia mengeras eok.
  5. Then siap…. bolehla jamu family moreh, lps solat terawih tu… selamat mencuba.

Terima kasih telah menggunakan Resepi yang tim kami bagi di halaman ini. Besar harapan kami, olahan Resepi Puding Teh Tarik Berlumut yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan makanan yang lezatos untuk keluarga/teman maupun menjadi inspirasi bagi Anda yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa upama Resepi ini berarti, silahkan bagi ke sodara lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Vivi dari Gelugor.