Resepi Nasi Minyak yang Menggugah Selera dan Simpel

Nasi Minyak

Salam pengunjung, jumpa lagi di situs Resepi bunda Ida, Apabila Anda sedang mencari Resepi Nasi Minyak yang simpel ? tepat sekali, Kami punya Resepi Nasi Minyak yang sempurna untuk Saudara di sini. Kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Dalam memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Nasi Minyak yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Terdapat banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari Nasi Minyak yang kita bikin, mulai dari jenis bahan yang akan dimanfaatkan, proses pemilihan bahan maskan yang fresh, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak perlu pusing jika ingin menyiapkan hidangan Nasi Minyak enak di ruang makan Anda, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Kamu buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Kamu.

Dari Resepi Nasi Minyak ini, jumlah porsi yang dapat dihidangkan adalah 2-3orang. Jadi pastikan porsi ini cukup untuk dihidangkan untuk Pemirsa sendiri maupun seluruh anggota keluarga tersayang.

Untuk diketahui, adapun waktu yang diperlukan dalam proses membuat Nasi Minyak ini diperkirakan antara 1jam 30minit.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Anda pun bisa memvariasikan Resepi Nasi Minyak ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Saudara dapat membuat Nasi Minyak menggunakan 37 jenis bahan dan 9 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Day131/366/2020/Mei/10 Day54 #14harimencintaiku #PKPB #phopxcookpad2020 Musim PKP ni mana ada kenduri kahwin. Bulan puasa pulak tu. Jadi nak makan kita masak ler. Apa lagik kan 😬. Ni menu Iftar Day8 πŸ₯°

Bahan-bahan dan bumbu yang dipakai buat pembuatan Nasi Minyak :

  1. Bahan Nasi :
  2. 1 biji bawang besar
  3. 3 ulas bawang putih
  4. 1/2 inci halia
  5. 1 sudu besar minyak sapi
  6. 1 batang kulit kayu manis
  7. 1 kuntum bunga lawang
  8. 4 biji buah pelaga
  9. 1 1/2 cawan beras basmathi
  10. 2 1/2 cawan air
  11. 2 sudu besar garam (jika kurang masin, boleh tambah)
  12. Sedikit serbuk perasa
  13. 1 sudu besar kismis
  14. 1 genggam bawang goreng
  15. Bahan Ayam Masak Merah :
  16. 4 ketul ayam
  17. 1/2 sudu besar garam
  18. 1 sudu besar kunyit
  19. 1 biji bawang besar (dikisar halus)
  20. 3 biji bawang putih (dikisar halus)
  21. 1 inci halia (dikisar halus)
  22. Rempah 3sekawan (3biji buah pelaga, 1kuntum bunga lawang, 5biji bunga cengkih)
  23. 1 batang serai (diketuk)
  24. 3 sudu besar cili kisar
  25. 1 cawan air
  26. 1 biji tomato (dipotong kecil)
  27. 3 sudu besar sos cili
  28. 2 sudu besar sos tomato
  29. 2 sudu teh garam
  30. 1 sudu teh gula
  31. Secubit serbuk perasa
  32. Bahan Jelatah :
  33. 2 inci timun (dihiris halus)
  34. 1 biji tomato (dihiris halus)
  35. 3 biji cili padi (dihiris halus)
  36. 1 sudu teh gula
  37. Secubit garam

Adapun Step-Step dalam menyiapkan Nasi Minyak adalah sebagai berikut :

  1. Nasi Minyak : Kisar bawang besar, bawang putih dan halia. Panaskan kuali. Masukkan minyak sapi. Tumiskan kulit kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga.
  2. Tumiskan bahan-bahan yang telah dikisar tadi. Tumis sehingga naik bau. Masukkan beras dan air. Kacau sebati.
  3. Masukkan beras, kismis, garam dan serbuk perasa ke dalam periuk nasi. Masak seperti masak nasi biasa (sukat beras & air betul2 supaya nasi masak elok).
  4. Bila dah masak, kuis nasi dengan garfu (untuk elakkan nasi patah).
  5. Ayam Masak Merah : Ayam digaul garam dan kunyit. Goreng sehingga garing. Angkat dan toskan.
  6. Tumiskan rempah 3sekawan, bawang besar, bawang putih dan halia sehingga naik bau. Masukkan serai. Masukkan cili kisar dan air. Masak sehingga pecah minyak. Masukkan tomato, sos cili dan sos tomato. Masak sehingga kuah pekat.
  7. Masukkan ayam yang telah digoreng. Perasakan dengan gula, garam dan serbuk perasa. Masak sehingga mendidih. Tutup api dan sedia untuk dihidangkan.
  8. Jelatah : Masukkan kesemua bahan ke dalam mangkuk dan gaul sebati.
  9. Cadangan Hidangan : Hidangkan nasi minyak bersama-sama ayam masak merah dan jelatah. Dalam gambar tu ada ikan masin (saje je buat penambah selera gituu) 🀭Selamat mencuba.

Makasih telah mencoba Resepi yang saya tampilkan di web ini. Besar harapan kami, masakan Nasi Minyak yang gampang di atas dapat membantu Saudara menyiapkan hidangan yang endes untuk keluarga/teman maupun menjadi ide bagi Pembaca yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa apabila Resepi ini berguna, silahkan dishare ke teman lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Siska dari Sri Terlindung.