Resepi Nasi Minyak Arab Warisan Bonda yang Sempurna dan Easy

Nasi Minyak Arab Warisan Bonda

Hai pengunjung, selamat datang di situs Resepi saya, Jika Pembaca sedang mencari Resepi Nasi Minyak Arab Warisan Bonda yang simpel ? Tidak salah, Kami punya Resepi Nasi Minyak Arab Warisan Bonda yang top untuk Anda di sini. Tim kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Ketika memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Nasi Minyak Arab Warisan Bonda yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Ada banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh kepada kualitas rasa dari Nasi Minyak Arab Warisan Bonda yang kita ciptakan, mulai dari jenis bahan yang akan digunakan, proses pemilihan bahan maskan yang fresh, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak usah pusing jika ingin menyiapkan hidangan Nasi Minyak Arab Warisan Bonda enak di ruang makan Pembaca, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Anda buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Pemirsa.

Dari Resepi Nasi Minyak Arab Warisan Bonda ini, jumlah porsi yang dapat dihidangkan adalah 10 sajian. Jadi pastikan porsi ini cukup untuk dihidangkan untuk Pembaca sendiri maupun seluruh anggota keluarga tersayang.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Kamu pun bisa memvariasikan Resepi Nasi Minyak Arab Warisan Bonda ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Kamu dapat membuat Nasi Minyak Arab Warisan Bonda menggunakan 43 jenis bahan dan 10 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

#goldenapron2020 #week6 resipi turun temurun dari keluarga sebelah arwah mama. Setiap tahun pada setiap hari raya pasti ada nasi minyak arab ni. Teringat pada arwah mama buat nasi arab untuk hidang pada jemaah surau seusai solat subuh di pagi hari raya. Syahdu sayu je bila teringatkan momen tu. Kami adik beradik bangun awal utk tolong mama sediakan segala kelengkapan dari pinggan mangkuk sudu senduk lauk. So tahun ni disebabkan pkp n covid yg sedang melanda kami sekeluarga tidak berpeluang pulang ke kampung. Maka pengubat rindu ini terubat dengan menyediakan masakan seperti arwah mama. Dek kerana adik2 kt kampung duk tayang nasi minyak warisan mama …mana boleh depa je tayang kan jd kakak tayang lah jgk 😂

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan untuk pembuatan Nasi Minyak Arab Warisan Bonda :

  1. Bahan rebusan daging:
  2. 2 kg tulang + daging lembu
  3. 2 liter air
  4. 4 sekawan
  5. 1 inci halia
  6. 3 ulas bawang putih
  7. 1 sudu besar garam
  8. 1 sudu besar gula
  9. 1 sudu kecil serbuk jintan manis
  10. 1 sudu kecil serbuk jintan putih
  11. 1 sudu kecil serbuk lada hitam
  12. 2 biji kurma dibuang biji
  13. Bahan tumis :
  14. 4 sekawan
  15. 1 inci halia dimayang
  16. 4 ulas bawang putih dimayang
  17. 1 biji bawang besar dimayang
  18. 2 senduk minyak sapi / marjerin
  19. 2 sudu besar tomato puri (optional)
  20. Bahan nasi :
  21. 4 cawan beras basmathi
  22. 4 cawan air rebusan daging
  23. 1 mangkuk bahan tumis
  24. Bahan Acar atau Salatah:
  25. 1 batang timun batang dibuang kulit dan biji
  26. 1/2 batang lobak merah potong dadu
  27. 1/2 labu bawang besar
  28. 3 biji cili padi potong nipis
  29. 1 sudu besar cuka
  30. 1 sudu besar gula
  31. 1 cubit garam
  32. Bahan Sambal:
  33. 3 biji tomato
  34. 2 ulas bawang putih
  35. 1 inci halia
  36. 1 biji limau nipis
  37. 3 biji cili padi
  38. 2 biji lada merah
  39. 1 sudu kecil garam
  40. 1 sudu besar gula
  41. 1 sudu besar cuka
  42. 1 biji limau nipis
  43. 1 tangkai daun ketumbar n akar

Adapun Langkah-langkah dalam menyiapkan Nasi Minyak Arab Warisan Bonda adalah sebagai berikut :

  1. Rendam beras 30minit.
  2. Rebus daging hingga empuk seeloknya di rebus sehari sebelum penyediaan nasi.
  3. Bahan2 tumis
  4. Mayang halus bawang besar, bawang putih dan halia.
  5. Tumis sehingga sedikit perang.
  6. Masukkan air rebusan daging dan bahan tumis kedalam periuk nasi. Kemudian masukkan daging yg telah empuk tadi.
  7. Campurkan semua bahan salatah dan perasakan dgn garam dan gula.
  8. Kemudian sediakan bahan sambal. Kisar kan semua bahan sambal dan masak diatas dapur dengan api sederhana besar. Perasakan dengan garam dan gula.
  9. Nasi siap dimasak.
  10. Siap sedia dihidang.

Thanks telah mencoba Resepi yang tim kami bagi di web ini. Besar harapan kami, olahan Nasi Minyak Arab Warisan Bonda yang mudah di atas dapat membantu Kamu menyiapkan makanan yang enak untuk keluarga/teman ataupun menjadi ide dalam Saudara yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner.

Jangan lupa andai Resepi ini berarti, silahkan share ke teman lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Yuni dari Ipoh.