Resepi Nasi Kukus Ayam Berempah yang Lazat dan Gampang

Nasi Kukus Ayam Berempah

Salam semuanya, jumpa lagi di halaman Resepi bunda, Jikalau Pembaca sedang mencari Resepi Nasi Kukus Ayam Berempah yang mantab ? tepat sekali, Kami punya Resepi Nasi Kukus Ayam Berempah yang sempurna untuk Saudara di sini. Kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Waktu memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Nasi Kukus Ayam Berempah yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Ada banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari Nasi Kukus Ayam Berempah yang kita ciptakan, mulai dari jenis bahan yang akan digunakan, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak usah pusing jika ingin menyiapkan hidangan Nasi Kukus Ayam Berempah enak di ruang makan Pemirsa, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Saudara buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Saudara.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Anda pun bisa memvariasikan Resepi Nasi Kukus Ayam Berempah ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Saudara mampu membuat Nasi Kukus Ayam Berempah menggunakan 40 jenis bahan dan 6 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Menu kesukaan keluarga juga ni, set lengkap seperti ini mama suka sangat nak masak. Sebab apa tau… sebab senang family nak makan semua ada dari lauk hinggalah ulaman.. Time pkp masak sendiri lebih baik kenyang perut seisi rumah kan.. WP putrajaya dengar cerita famous menu seperti ini.. #merdekapassport

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan dalam pembuatan Nasi Kukus Ayam Berempah :

  1. Nasi putih – sukatan beras ikut berapa ramai dalam family
  2. 4 cawan Beras
  3. 1 helai daun pandan – disimpil
  4. 3 cawan air – sukat ikut ruas jari airnya, jika tak cukup tambah
  5. Bahan ayam berempah :
  6. 1 ekor ayam – dipotong ikut selera masing-masing
  7. 2 biji bawang besar **
  8. 4 ulas bawang putih **
  9. 4 batang serai **
  10. 3 inci halia **
  11. 3 sudu makan gula **
  12. 2 sudu besar kicap lemak manis
  13. 1/4 cawan tepung gandum
  14. 1 sudu kecil serbuk kunyit
  15. 1 1/2 sudu kecil garam
  16. Bahan kuah :
  17. 2 paket kecil serbuk kari daging
  18. 2 sudu makan serbuk sup
  19. 2 sudu makan serbuk cili
  20. 2 liter air biasa termasuk air rebusan ayam – boleh agak sendiri
  21. 3 biji bawang merah – dihiris **
  22. 2 ulas bawang putih – dihiris **
  23. 2 inci halia – dihiris **
  24. 2 kiub ayam
  25. 1/2 keping gula melaka / gula merah
  26. 3 keping asam gelugor
  27. Bahan sambal :
  28. 5 biji cili besar merah **
  29. 2 biji cili besar hijau **
  30. 6 biji cili api **
  31. 1/2 biji bawang holland **
  32. 3 inci belacan **
  33. 1 biji tomato ** – optional
  34. 2 sudu kecil serbuk maggi cukup rasa
  35. 2 sudu kecil gula
  36. 3 biji limau kasturi – perah ambil jus
  37. Bahan sampingan :
  38. Hirisan Timun
  39. Salad / ulam
  40. Telur rebus

Adapun Cara dalam membuat Nasi Kukus Ayam Berempah adalah sebagai berikut :

  1. Bersihkan beras, letak air dan daun pandan masak seperti biasa guna rice cooker. Apabila sudah masak sebelum dihidang nasi tadi dikukus sebentar sahaja di dalam bekas.
  2. Ayam dipotong & dibersihkan kemudian direbus separuh masak. Asingkan ayam dan air rebusan, ketepikan. Bahan bertanda (**) disatukan letak sedikit sahaja air asalkan boleh bergerak bahan di dalam tu semasa dikisar dan terus tuang ke dalam bekas ayam tadi, masukkan juga bahan-bahan lain gaul sekata dan perap 1 jam.
  3. Selepas itu panaskan minyak secukupnya, goreng hingga masak dan kelihatan bumbu krispy, sedap dimakan begitu sahaja ada rasa manis-manis tu yang best. Meratah ayam sahaja pun dah sedap.
  4. Satukan serbuk kari daging, serbuk sup dan serbuk cili campurkan sedikit air jadikan pes. Dalam kuali panaskan sedikit minyak tumis bahan bertanda (**) hingga layu kemudian masukkan pes kari tadi dan tumis lagi hingga pecah minyak. Tuang air rebusan ayam, letak asam keping dan kiub ayam kacau, biarkan mendidih dan siap masak.
  5. Sangai dahulu tanpa minyak bahan bertanda (**) hingga layu. Dalam blender satukan semua bahan kisar, siap. Jika belum cukup rasa boleh tambah garam atau gula secukup rasa jika perlu.
  6. Sedia dinikmati bersama keluarga.

Terima kasih telah mencoba Resepi yang kami tampilkan di halaman ini. Harapan kami, masakan Nasi Kukus Ayam Berempah yang simpel di atas dapat membantu Anda menyiapkan hidangan yang enduess untuk keluarga/teman ataupun menjadi inspirasi untuk Saudara yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa andai Resepi ini berguna, silahkan share ke facebook lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Zulaikha dari Balakong.