Resepi Nasi kak wok ala ala ala๐Ÿ˜Œ yang Lazat dan Gampang

Nasi kak wok ala ala ala๐Ÿ˜Œ

Salam pemirsa, jumpa lagi di website Resepi bunda, Jikalau Kamu sedang mencari Resepi Nasi kak wok ala ala ala๐Ÿ˜Œ yang sempurna ? Tidak salah, Kami punya Resepi Nasi kak wok ala ala ala๐Ÿ˜Œ yang mantab untuk Pemirsa di sini. Kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Dalam memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Nasi kak wok ala ala ala๐Ÿ˜Œ yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Terdapat banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh kepada kualitas rasa dari Nasi kak wok ala ala ala๐Ÿ˜Œ yang kita ciptakan, mulai dari jenis bahan yang akan dipakai, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak harus pusing jika ingin menyiapkan hidangan Nasi kak wok ala ala ala๐Ÿ˜Œ enak di ruang makan Kamu, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Pembaca buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Pemirsa.

Dari Resepi Nasi kak wok ala ala ala๐Ÿ˜Œ ini, jumlah porsi yang dapat dihidangkan adalah 2-4 orang. Jadi pastikan porsi ini cukup untuk dihidangkan untuk Pemirsa sendiri maupun seluruh anggota keluarga tersayang.

Untuk diketahui, adapun waktu yang diperlukan dalam proses membuat Nasi kak wok ala ala ala๐Ÿ˜Œ ini diperkirakan antara 1 jam 30 minit.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Anda pun bisa memvariasikan Resepi Nasi kak wok ala ala ala๐Ÿ˜Œ ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Pemirsa dapat membuat Nasi kak wok ala ala ala๐Ÿ˜Œ menggunakan 22 jenis bahan dan 7 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Pestime buat.. laki den nk mkn sbb xpnh mkn katanyaa..saje torai2.. ehh sodap plak๐Ÿฅฐ..

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan untuk pembuatan Nasi kak wok ala ala ala๐Ÿ˜Œ :

  1. Ayam(potong kecik2)
  2. Santan
  3. 2 sudu besar Serbuk kari daging
  4. 2 sudu besar Serbuk kerutuk
  5. 2 sudu Serbuk cili(sebab xde cili kisar)
  6. 3 ulas bawang putih(blend)
  7. 3 ulas bawang merah(blend)
  8. 1 inci halia(blend)
  9. [email protected] melaka
  10. Kacang panjang(potong 2 inci)
  11. Terung(xkisah la nk potong mcm mna)
  12. Karot(xnk letak pn xpe)
  13. Daun kari
  14. Asam [email protected] jawa
  15. 2 biji kentang(potong dadu)
  16. Sambal belacan
  17. Cili padi
  18. 2 ulas Bawang putih(bakar)
  19. 1 ulas Bawang merah(bakar)
  20. Sedikit belacan(bakar)
  21. 6-7 biji Limau kasturi(buang biji siap2)
  22. Gula dan garam

Adapun Cara dalam mengolah Nasi kak wok ala ala ala๐Ÿ˜Œ adalah sebagai berikut :

  1. Asingkan ayam yg dipotong.. bhgian leher kaki n tulang2 potong kecik2 utk msukkn dlm kuah nanti.. yg lain boleh gaulkn ngn garam, serbuk kunyit, serbuk cili sikit, serbuk kari sikit dan daun kari.. gaul dan perapkn kejap..
  2. Serbuk kari dan kerutuk dibancuh dengan sedikit air. Kemudian ambik lebihan kaki dan tulang ayam tu gaul sebati. Bahan blend td tumiskn dgn sedikit minyak sampai naik bau. Kemudian masukkan ayam digaul rempah td dan kentang biarkn sehingga masak.
  3. Masukkan santan dan sedikit air. Kemudian Masukkn nise or gula melaka, garam dan serbuk perasa(xnk pn xpa). Biarkan mendidih.
  4. Lastnya masukkan potongan karot, kacang Panjang dan terung td dan biarkn layu. Okey done
  5. Panaskan minyak masak, kemudian masukkan ayam.. nk ayam masak cantik kacau sesekali dan jgn goreng terlalu lama sbb kite nak ayam kruncy2 dan lembut kt dalam gituuu..
  6. Okey utk sambal belacan.. ambik cili padi, bawang merah dan putih yg dibakar(atas dapur je hahaha), belacan dan limau kasturi masukkan dalam blender(dlm gmbar xde bwg merah sbb snap msa tgh bakar hahhaha). Kemudian masukkan gula dan garam then blend.. siapp.. i buat byk sebab nanti nk mkn xyh buat dh.. mkn nasi biasa pn sodap.. tambah garam gula klau xckup dan ambik 2 biji limau kasturi potong dua dan perahkan.. kulit tu jgn buang masukkan dalam tu skali ea.. then siapp!!
  7. Dah masak nasi jgn lupa.. nk wangi masukkn daun pandan dalam periuk then tggu masak.. potong timun n tadaaaa!! dah boleh makan.. selamat menjamu selera sayangg2 saya semua..๐Ÿ’œ

Makasih telah mencoba Resepi yang kami bagi di halaman ini. Harapan kami, masakan Nasi kak wok ala ala ala๐Ÿ˜Œ yang gampang di atas dapat membantu Anda menyiapkan makanan yang lezatos untuk keluarga/teman maupun menjadi ide bagi Anda yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner.

Jangan lupa jika Resepi ini berarti, silahkan bagi ke sodara lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Jasmin dari Pekan.