Resepi Nasi Carrot 🥕 yang Lezat Sekali dan Gampang

Nasi Carrot 🥕

Hai pengunjung, jumpa lagi di halaman Resepi bunda, Andai Kamu sedang mencari Resepi Nasi Carrot 🥕 yang lezat ? tepat sekali, Kami punya Resepi Nasi Carrot 🥕 yang mantab untuk Saudara di sini. Kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Waktu memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Nasi Carrot 🥕 yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Ada banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari Nasi Carrot 🥕 yang kita ciptakan, mulai dari jenis bahan yang akan digunakan, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak perlu pusing jika ingin menyiapkan hidangan Nasi Carrot 🥕 enak di ruang makan Pemirsa, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Kamu buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Pembaca.

Dari Resepi Nasi Carrot 🥕 ini, jumlah porsi yang dapat dihidangkan adalah 4-5 orang. Jadi pastikan porsi ini cukup untuk dihidangkan untuk Kamu sendiri maupun seluruh anggota keluarga tersayang.

Untuk diketahui, adapun waktu yang diperlukan dalam proses membuat Nasi Carrot 🥕 ini diperkirakan antara 1 jam.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Kamu pun bisa memvariasikan Resepi Nasi Carrot 🥕 ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Kamu dapat membuat Nasi Carrot 🥕 menggunakan 12 jenis bahan dan 5 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Sudah lama rasanya saya tak masak nasi carrot ni. Nasi carrot ni juga favourite kami sekeluarga🤭 Nasi carrot boleh dimakan dengan lauk ayam masak merah dan acar timun. Tetapi kalini saya "gu" kan ia dengan rendang ayam😋 fuhhh memang terangkat abis ler👍 Senang je nak buat nasi carrot ni, sat ja nak buatnya. Meh tengok resepinya 🙌 #goldenapron2020

Bahan-bahan dan bumbu yang dipakai untuk menyiapkan Nasi Carrot 🥕 :

  1. 6 cawan beras basmathi (saya mix beras basmathi dgn beras biasa)
  2. 7 1/2 cawan air (guna air ni untuk blend carrot ya)
  3. 1/2 cawan susu cair
  4. 1 biji bawang besar dikisar
  5. 2 batang carrot (1 disagat, 1 dikisar tapis ambil airnya sahaja)
  6. 1 kulit kayu manis
  7. 2 kuntum bunga lawang
  8. 5 biji buah pelaga
  9. 2 helai daun pandan disimpul
  10. Sedikit minyak untuk menumis
  11. Garam secukupnya
  12. 1 kiub pati ayam (saya tak letak pun sebab takda)

Adapun Cara dalam praktik Nasi Carrot 🥕 adalah sebagai berikut :

  1. Mula² panaskan minyak, kemudian masukkan kulit kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga. Kacau hingga naik bau dan masukkan bawang yang telah dikisar. Seterusnya bubuh daun pandan. Kacau hingga naik bau.
  2. Tuangkan air carrot yang kita telah kisar tadi. Masukkan garam secukup rasa dan tuangkan susu cair (kalau ada yang guna kiub ayam boleh masukkan time ni ya). Kacau hingga sebati.
  3. Beras ni basuh macam biasa kemudian toskan dahulu (seeloknya prepare beras dulu sebelum start nak menumis). Masukkan beras yang telah ditoskan ke dalam periuk. Kacau sebentar supaya bahan² sebati. Tutup api dan masak nasi dalam rice cooker. Jangan lupa tekan button rice cooker ya, karang nasi tak masak²🤣
  4. Apabila nasi dah kering, taburkan carrot yang telah disagat. Gembur² kan nasi guna senduk kayu ya. Boleh tutup suis. Terpulang ye kalau korang nak tabur bawang goreng ke kismis ke atas nasi tu tak kisah.
  5. Ashhiappp 👍 Senang bukan?😉 Lepasni boleh la masak nasi carrot jamu tetamu yang datang ke rumah🤭 Selamat mencuba semuaaa🥰

Thanks telah menggunakan Resepi yang kami tampilkan di website ini. Harapan kami, masakan Nasi Carrot 🥕 yang simpel di atas dapat membantu Saudara menyiapkan hidangan yang enduess untuk keluarga/teman maupun menjadi ide untuk Pemirsa yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa jikalau Resepi ini bermanfaat, silahkan dishare ke instagram lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Padmi dari Tanjong Tokong.