Resepi Nasi Ayam Wangi yang Enak dan Gampang

Resepi Nasi Ayam Wangi yang Enak dan Gampang

Halo pengunjung, jumpa lagi di website Resepi saya, Andai Pembaca sedang mencari Resepi Nasi Ayam Wangi yang top ? Tidak salah, Kami punya Resepi Nasi Ayam Wangi yang sempurna untuk Saudara di sini. Kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Saat memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Nasi Ayam Wangi yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Terdapat banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari Nasi Ayam Wangi yang kita bikin, mulai dari jenis bahan yang akan digunakan, proses pemilihan bahan maskan yang fresh, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak perlu pusing jika ingin menyiapkan hidangan Nasi Ayam Wangi enak di ruang makan Anda, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Pembaca buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Anda.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Pembaca pun bisa memvariasikan Resepi Nasi Ayam Wangi ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Anda dapat membuat Nasi Ayam Wangi menggunakan 35 jenis bahan dan 5 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

#goldenapron sekiranya bawang merah kehabisan stok dirumah bolehla cuba nasi ayam ni.. Hanya menggunakan 1 biji je bawang merah. Selebihnya bawang putih. Menu ini sangat sesuai untuk dihidangkan kepada tetamu terutama kanak2. Selamat mencuba 😊

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan buat menyiapkan Nasi Ayam Wangi :

  1. Sup
  2. 1/2 ekor ayam
  3. 6 ulas bawang putih diketuk
  4. 2 inci halia di ketuk
  5. 1 sudu besar garam
  6. 3 biji bunga lawang
  7. 3 biji pelaga
  8. 1 sudu kecil ketumbar
  9. 4 biji bunga cengkih
  10. 2 liter air
  11. Daun sup untuk hiasan
  12. Sos Kicap
  13. 3 sudu besar kicap
  14. 3 sudu besar sos cili
  15. 1/2 sudu besar garam
  16. 3 ulas bawang putih di mayang
  17. Sos Cili pedas
  18. 1 biji lada besar
  19. 1 biji tomato
  20. 1 sudu besar cuka
  21. 2 biji cili padi
  22. 1 sudu besar gula
  23. 1/2 sudu besar garam
  24. 3 ulas bawang putih
  25. Nasi
  26. 1 ulas bawang merah
  27. 1 ulas bawang putih
  28. Sedikit Rempah ratus 4 sekawan
  29. 1 ' halia
  30. 1 sudu besar marjerin
  31. Sedikit kunyit
  32. Hiasan
  33. Salad
  34. Tomato
  35. Timun

Adapun Step-Step dalam menyiapkan Nasi Ayam Wangi adalah sebagai berikut :

  1. Untuk sup, masukkan semua bahan kecuali garam dan biarkan mendidih. Tak perlu tumis2. Dah siap sup. Baru masukkan garam dan daun sup. Nak lagi sedap masukkan serbuk perasa 1 sudu besar
  2. Untuk nasi, tumiskan bahan2 nasi dengan mentega. Basuh beras 2 cawan dan masukkan air sup sehingga paras sukatan air biasa untuk masak nasi. Selepas itu, masukkan kesemua bahan nasi yg telah ditumis tadi. Masak nasi mcm biasa.
  3. Untuk kicap. Letakkan ayam yang telah dimasak didalam sup tadi kedalam satu bekas dan tuangkan kesemua bahan kicap sewaktu ayam masih panas. Gaul2x bagi sebati dan ketepikan. Nanti masa nak makan boleh goreng dengan 2 sudu minyak selama 2 minit. Baru ayam tu nmpk cantik dan menyelerakan. Xperlu goreng lama2 sebab ayam tu dah masak dh. Nak bagi sedap je. 🤭
  4. Untuk sos nasi ayam, blender je semua bahan dengan air masak. Simpan dalam peti sejuk @boleh dihidang terus. Klu nak pedas lebihkan cili padi. Nak pekat kuah lebihkan tomato dan kurangkan air masa blender td.
  5. Untuk lebih cepat. Masa rebus sup tu boleh buat sos kicap atau sos pedas dlu sambil2 tunggu tu kan. Klu ada semua ulam diatas lagi umphhh.. Tp malangnya ada tomato je kt umah.jadilahkan dari tak de langsung 😅. Sekian. Selamat mencuba 😊.

Makasih telah mencoba Resepi yang tim kami bagi di website ini. Besar harapan kami, olahan Nasi Ayam Wangi yang mudah di atas dapat membantu Kamu menyiapkan makanan yang semlidut untuk keluarga/teman ataupun menjadi inspirasi dalam Anda yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner.

Jangan lupa jika Resepi ini berfaedah, silahkan share ke instagram lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Putri dari Kuantan.