Resepi Nasi ayam penyet yang Lazat dan Mudah

Resepi Nasi ayam penyet yang Lazat dan Mudah

Salam semuanya, selamat datang di website Resepi bunda, Andai Anda sedang mencari Resepi Nasi ayam penyet yang sempurna ? tepat sekali, Kami punya Resepi Nasi ayam penyet yang sempurna untuk Saudara di sini. Kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Saat memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Nasi ayam penyet yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Terdapat banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari Nasi ayam penyet yang kita buat, mulai dari jenis bahan yang akan dipakai, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak usah pusing jika ingin menyiapkan hidangan Nasi ayam penyet enak di ruang makan Pembaca, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Pembaca buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Pembaca.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Pemirsa pun bisa memvariasikan Resepi Nasi ayam penyet ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Saudara dapat membuat Nasi ayam penyet menggunakan 18 jenis bahan dan 8 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Sepanjang 7 tahun berada di perantauan Sarawak. Nasi ayam penyet adalah salah satu menu wajib setiap minggu cheyah makan. Yelah sebab rasa dia tu sedap. Tambahan sambal dia tu yang kick. Sebab tu cheyah gubah sendiri resepi nasi ayam penyet ni. Alhamdulillah menjadi jugak walaupun gunapakai yang mana ada je. 😋 #goldenapron #johor #24ogos #dutacookpad

Bahan-bahan dan bumbu yang dipakai buat menyiapkan Nasi ayam penyet :

  1. 1/4 ekor ayam
  2. 1 peket tempe
  3. 1 sudu besar serbuk kunyit
  4. 1 sudu besar serbuk kari
  5. 1 sudu besar serbuk jintan manis
  6. 1 sudu besar serbuk jintan putih
  7. 1 sudu besar biji ketumbar
  8. 11-12 ulas bawang putih
  9. 2 inci halia
  10. 1 biji sup bunjut
  11. 2 batang akar daun bawang
  12. 1 sudu besar tepung beras
  13. 5-6 biji cili padi
  14. 1 biji cili besar merah
  15. 1 biji tomato
  16. 1 biji bawang merah
  17. 1 liter air
  18. Garam dan gula secukup rasa

Adapun Cara dalam menyiapkan Nasi ayam penyet adalah sebagai berikut :

  1. Sediakan bahan-bahan untuk ayam dan sambal
  2. Panaskan air bersama halia, sup bunjut dan akar daun bawang. Renehkan dan rendam ayam. Masak sehingga half cook.
  3. Blanderkan bawang putih, biji ketumbar, serbuk kari, serbuk jintan manis, serbuk kunyit dan serbuk jintan putih. Kemudian angkat dan curahkan ke atas ayam.
  4. Kemudian, tambah garam dan gula secukup rasa. Perap ayam selama sejam. Lagi lama perap lagi sedap.
  5. Selepas perap, tambah satu sudu tepung beras. Gaul sebati sebelum digoreng sehingga garing.
  6. Lebihan bahan perap, gaulkan bersama tempe dan terus goreng.
  7. Semua bahan untuk sambal digoreng sehingga sedikit layu. Tumbuk kasar-kasar dan tambah garam serta gula.
  8. Dah siap. Ready nak hidang. Memang berasap bak hang.

Terima kasih telah menggunakan Resepi yang saya bagi di sini. Besar harapan kami, Resepi Nasi ayam penyet yang mudah di atas dapat membantu Pembaca menyiapkan makanan yang lezat untuk keluarga/teman ataupun menjadi ide untuk Anda yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa apabila Resepi ini berarti, silahkan dishare ke teman lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Yessi dari Kuala Lumpur.