Resepi Nasi Ayam Bakar Versi Nurul yang Boleh Manjain Lidah dan Ringkas

Resepi Nasi Ayam Bakar Versi Nurul yang Boleh Manjain Lidah dan Ringkas

Halo pengunjung, jumpa lagi di halaman Resepi bunda Ida, Andai Saudara sedang mencari Resepi Nasi Ayam Bakar Versi Nurul yang mantab ? tepat sekali, Kami punya Resepi Nasi Ayam Bakar Versi Nurul yang sempurna untuk Kamu di sini. Kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Ketika memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Nasi Ayam Bakar Versi Nurul yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Ada banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh kepada kualitas rasa dari Nasi Ayam Bakar Versi Nurul yang kita ciptakan, mulai dari jenis bahan yang akan dipakai, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak usah pusing jika ingin menyiapkan hidangan Nasi Ayam Bakar Versi Nurul enak di ruang makan Pembaca, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Anda buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Kamu.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Saudara pun bisa memvariasikan Resepi Nasi Ayam Bakar Versi Nurul ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Pembaca bisa membuat Nasi Ayam Bakar Versi Nurul menggunakan 27 jenis bahan dan 6 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

#goldenapron Hai2 … salam ahad semua. Masak apa tu? Ni nurul nak share resepi nasi ayam mudah, dan sihat jugalah sebab biasa kita goreng deep fry ayam. Tapi kali ni kita kukus dan bakar. Ok j cek resepi.

Bahan-bahan dan bumbu yang dipakai buat menyiapkan Nasi Ayam Bakar Versi Nurul :

  1. Bahan Ayam & Sup
  2. 1/2 ekor ayam dicuci bersih
  3. 1 biji bawang besar
  4. 2 inci halia
  5. 3 ulas bawang putih
  6. 1 liter air
  7. 1 tangkai daun sup
  8. 1 paket sup bunjut
  9. 1 sudu garam
  10. 1 sudu besar kicap pekat
  11. 1 sudu besar madu
  12. 1 sudu besar minyak bijan
  13. Bahan Nasi
  14. 2 cawan beras basmathi
  15. 2 sudu butter
  16. 1/2 sudu kecil garam
  17. 1/4 sudu kecil serbuk kunyit
  18. 4 cawan stok ayam (air rebusan sup tadi)
  19. Bahan Sos Cili
  20. 5 tangkai cili besar merah
  21. 3 tangkai cili padi (kalau suka)
  22. 1/2 inci halia
  23. 1 ulas bawang putih
  24. 1/2 sudu kecil garam
  25. 1/2 sudu besar gula
  26. 2 sudu besar cuka makan
  27. 3 sudu besar air sup

Adapun Step-Step dalam memasak Nasi Ayam Bakar Versi Nurul adalah sebagai berikut :

  1. Cincang bawang besar, putih dan halia. Cuci bunjut sup. Panaskan periuk pengukus dan tumis bahan cincang tadi. Masuk air dan tulang ayam seperti kaki @ leher ayam.
  2. Lumur ayam dan tabur halia. Kukus hingga masak. Tips untuk cek ayam masak atau tidak, cucuk paha ayam dengan garfu. Bila jus ayam yang keluar warna putih maknanya ayam dah masak. Kalau masih merah tambah kan sedikit masa lagi.
  3. Letak ayam dalam bekas tahan panas. Lumurkan ayam dengan kicap pekat, minyak bijan dan madu. Perap sekejap. Bakar dalam oven dengan suhu 200c sehingga permukaan ayam keperangan.
  4. Masak nasi pula sementara ayam masak. Letak semua bahan ke dalam periuk bersama air stok ayam kukus tadi. Masak nasi macam biasa. Gembur guna garfu supaya nasi tak patah.
  5. Buat sos cili pula. Potong semua bahan dan masuk dalam pengisar. Kisar hingga lumat. Siap
  6. Sup pula, tambahkan garam dan daun sup. Ok boleh dihidangkan bersama nasi, ayam dan sos cili. Sediakan juga salad atau timun sebagai ulam.

Makasih telah mencoba Resepi yang kami tampilkan di web ini. Besar harapan kami, Resepi Nasi Ayam Bakar Versi Nurul yang gampang di atas dapat membantu Pembaca menyiapkan makanan yang sedap untuk keluarga/teman maupun menjadi ide untuk Pembaca yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa andaikan Resepi ini berfaedah, silahkan bagi ke teman lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Laila dari Lahad Datu.