Resepi Mi Kari Sepanjang Zaman yang Lezat Sekali dan Ringkas

Mi Kari Sepanjang Zaman

Salam pengunjung, selamat datang di situs Resepi saya, Jikalau Anda sedang mencari Resepi Mi Kari Sepanjang Zaman yang mudah ? Tidak salah, Kami menyediakan Resepi Mi Kari Sepanjang Zaman yang top untuk Pembaca di sini. Tim kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Saat memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Mi Kari Sepanjang Zaman yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Terdapat banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh kepada kualitas rasa dari Mi Kari Sepanjang Zaman yang kita buat, mulai dari jenis bahan yang akan dimanfaatkan, proses pemilihan bahan maskan yang fresh, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak harus pusing jika ingin menyiapkan hidangan Mi Kari Sepanjang Zaman enak di ruang makan Anda, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Kamu buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Pembaca.

Dari Resepi Mi Kari Sepanjang Zaman ini, jumlah porsi yang dapat dihidangkan adalah 1 periuk utk 2 peket mi. Jadi pastikan porsi ini cukup untuk dihidangkan untuk Pemirsa sendiri maupun seluruh anggota keluarga tersayang.

Untuk diketahui, adapun waktu yang diperlukan dalam proses membuat Mi Kari Sepanjang Zaman ini diperkirakan antara 45 minit.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Pemirsa pun bisa memvariasikan Resepi Mi Kari Sepanjang Zaman ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Kamu bisa membuat Mi Kari Sepanjang Zaman menggunakan 31 jenis bahan dan 8 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Mi kari ni sememangnya kegemaran seisi keluarga kita. Sememangnya resipi ni, olahan sendiri yang menggunakan kuah rebusan kulit udang. Selalunya musim cuti, musim raya, musim kumpul adik beradik, haaa makanya akan keluarlah menu ni πŸ˜‹. Sempena β€˜mottainai’ kan, jadinya kita up resipi ni. Jom masak πŸ₯°βœŒπŸ».

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan untuk menyiapkan Mi Kari Sepanjang Zaman :

  1. Bahan untuk kisar
  2. 1 mangkuk kulit dan kepala udang kecil2, rebus kan dahulu, kemudian asingkan. Kisar kulit udang yg sudah direbus dgn sedikit rebusan air td
  3. 3 biji ubi kentang direbus dan dikisar lumat
  4. 1 biji keledek oren dipotong dadu dan dikisar lumat
  5. Bahan Tumisan dan Kuah
  6. 1 senduk besar minyak masak
  7. 1 peket rempah tumis kayu manis sekawanan
  8. 1 biji bawang besar dihiris
  9. 3 ulas bawang putih dihiris
  10. 1 inci halia diketuk
  11. 2 helai daun kari
  12. 2 peket kecil serbuk kari daging cap tarbus
  13. 2 peket kecil serbuk kari daging cap O
  14. 1 mangkuk kecil isi ayam dipotong dadu
  15. 1 mangkuk kecil kerang yang sudah diperisi
  16. 1 peket fishbal potong 2
  17. 1 peket fishcake potong memanjang
  18. 1 peket kecil tauhu kering
  19. 1/2 kotak besar santan kotak
  20. 3 keping asam keping
  21. 2 1/2 sudu garam (boleh diolah rasa)
  22. 2 1/2 sudu serbuk perasa masakan hilal (boleh diolah rasa atau digantikan dengan kiub ayam/ikan bilis)
  23. 2 1/2 mangkuk sederhana air kosong
  24. Bahan pelengkap
  25. 2 peket mi kuning –
  26. 1 batang sayur sawi dicelur dan dipotong kecil
  27. 1 cawan taugeh dicelu seketika
  28. 3 batang daun bawang dihiris
  29. 3 batang daun sup dihiris
  30. 2 biji cili merah dihiris
  31. boleh ditambah telur rebus, limau nipis, sambal tumis

Berikut Langkah-langkah dalam memasak Mi Kari Sepanjang Zaman adalah sebagai berikut :

  1. Mula-mula sekali sediakan bahan2 kisar. Bahan utama ialah air rebusan dari kulit dan kepala udang. Jangan dibuang, sedap rasanya nanti πŸ˜‹. Pastikan selepas kisar kulit udang, tapis air kisaran kulit udang dan masukkan ke dlm air rebusan awal td supaya kulit2nya tidak masuk kedalam kuah.
  2. Sediakan pula bahan2 yg lain seperti ayam, fishball, fishcake kerang dan sebagainya.
  3. Seterusnya kita mulakan proses menumis. Masukkan bawang2 yg telah dihiris beserta dengan kayu manis sekawanan. Bila dah garing, masukkan serbuk kari, kemudian gaul hingga sebati dan biarkan rempah ditumis elok.
  4. Seterusnya,masukkan air rebusan kulit udang td, serta air kosong dan juga ubi kentang keledek yang sudah dikisar. Kemudian gaul sebati, dan biarkan sehingga mendidih. Bila mendidih, ketulan ubi kentang dalam kuah akan larut.
  5. Apabila sudah mendidih, bolehlah masukkan ayam, fishball, fishcake. Biarkan mendidih sekejap, masukkan santan dan gaul sebati. Saya suka masukkan semua sekali bahan2 ini supaya kuah kita akn bertambah sedap.
  6. Seterusnya apabila sudah mendidih lagi, masukkan pula asam keping, garam dan perasa. Booeh diolah rasanya ye. Nak guna kiub ayam/ikan bilis pun boleh.
  7. Seterusnya, dah sebati semua, masukkan kerang, tauhu kering dan gaul sebati. Saya suka tutup periuk sekejap supaya wap2 air dan rasa dalam kuah sebati. Dah siap boleh sediakan bahan tambahan yg lain.
  8. Seterusnya, boleh potong sayur dan celur. Mi kuning juga kita celurkan sekejap. Sebelum celur basuh dulu ye, nak buang segala kotoran yg ikut sekali masuk dlm bungkusan plastik tu. Boleh juga direbuskan telur sebiji dua utk pelengkap rasa. Selamat mencuba πŸ₯°.

Makasih telah mencoba Resepi yang saya bagi di web ini. Besar harapan kami, masakan Mi Kari Sepanjang Zaman yang simpel di atas dapat membantu Anda menyiapkan hidangan yang enduess untuk keluarga/teman ataupun menjadi ide dalam Saudara yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa jika Resepi ini berguna, silahkan bagikan ke teman lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Kayla dari Bukit Baru.