Resepi Masak Lemak Gajus & Sotong yang Enak dan Gampang

Resepi Masak Lemak Gajus & Sotong yang Enak dan Gampang

Halo semuanya, jumpa lagi di situs Resepi saya, Jikalau Kamu sedang mencari Resepi Masak Lemak Gajus & Sotong yang mudah ? tepat sekali, Kami menyediakan Resepi Masak Lemak Gajus & Sotong yang mantab untuk Saudara di sini. Saya juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Ketika memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Masak Lemak Gajus & Sotong yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Terdapat banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari Masak Lemak Gajus & Sotong yang kita ciptakan, mulai dari jenis bahan yang akan digunakan, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak perlu pusing jika ingin menyiapkan hidangan Masak Lemak Gajus & Sotong enak di ruang makan Pemirsa, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Saudara buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Saudara.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Saudara pun bisa memvariasikan Resepi Masak Lemak Gajus & Sotong ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Saudara mampu membuat Masak Lemak Gajus & Sotong menggunakan 10 jenis bahan dan 6 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Tiga hari lepas mak saya pos buah gajus. Kalau di sebelah Terengganu saya panggil jambu golok, di Kelantan di panggil buah ketereh @ tere..di sebelah utara plk di panggil buah jangguih.. Lauk ni sudah menjadi kebiasaan saya setiap kali musim gajus & merupakan lauk tradisi orang Terengganu. Pokok gajus yg tinggal sebatang depan rumah mak saya yg sudah bongkok 4 menunggu rebah ke bumi masih lagi berbuah & memberikan hasil kpd kami.. Kalau saya tak dapat balik kampung mesti mak saya minta kakak pos.. Kalau ikutkan resepi mak saya ini menggunakan gajus yg separuh masak..tapi di sebabkan 2 hari perjalanan dari Terengganu nak sampai ke Klang jadi gajus dah masak dulu..jadi saya guna je la gajus tu masak semalam..bukan senang nak dapat ni tau..setahun sekali je.. biasanya musim dia antara bulan 5 & 6 saja.. Masak lemak ni sangat sedap di campur dgn sotong. Lebih sedap buat pekat2 letak ikan banyak2..makan dengan nasi & ikan goreng panas2..cicah pulak dgn sambal belacan..berselera & bertambah-tambah makan 😋😋👍👍

Bahan-bahan dan bumbu yang dipakai dalam menyiapkan Masak Lemak Gajus & Sotong :

  1. 20 biji gajus @ jambu golok separuh masak -di buang biji
  2. 7-8 ekor sotong saiz sederhana -di potong bulat
  3. 4 ekor ikan selayang/sardin
  4. 2 keping asam gelugur
  5. 2 cawan santan pekat
  6. 2 cawan air
  7. 1 labu bawang besar -di potong wedges
  8. 1 biji cili merah -di potong
  9. 1 sudu teh garam
  10. 1 sudu besar gula

Berikut Cara dalam praktik Masak Lemak Gajus & Sotong adalah sebagai berikut :

  1. Rebus ikan selayang/sardin dgn 2 keping asam gelugur. Kemudian, tumbuk halus
  2. Gajus di cincang & perah sedikit airnya
  3. Panaskan santan bersama air & masukkan ikan. Kacau sentiasa supaya santan tidak pecah
  4. Setelah mendidih, masukkan sotong, bawang, cili merah, garam & gula. Kacau hingga sotong separuh masak
  5. Akhir sekali, masukkan gajus. Kacau 2-3 minit & tutup api
  6. Sedia di hidangkan panas2 makan dgn nasi & ikan goreng.. cicah sambal belacan 😋😋👍👍

Thanks telah membaca Resepi yang saya bagi di sini. Besar harapan kami, olahan Masak Lemak Gajus & Sotong yang gampang di atas dapat membantu Pemirsa menyiapkan hidangan yang semlidut untuk keluarga/teman ataupun menjadi inspirasi dalam Pemirsa yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa jika Resepi ini bermanfaat, silahkan share ke teman lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Karen dari Tawau.