Resepi Kuih Belimbing yang Boleh Manjain Lidah dan Easy

Kuih Belimbing

Hai pengunjung, jumpa lagi di situs Resepi bunda Ida, Apabila Saudara sedang mencari Resepi Kuih Belimbing yang simpel ? tepat sekali, Kami punya Resepi Kuih Belimbing yang lezat untuk Pemirsa di sini. Saya juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Ketika memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Kuih Belimbing yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Terdapat banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh kepada kualitas rasa dari Kuih Belimbing yang kita bikin, mulai dari jenis bahan yang akan dipakai, proses pemilihan bahan maskan yang fresh, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak harus pusing jika ingin menyiapkan hidangan Kuih Belimbing enak di ruang makan Pemirsa, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Pemirsa buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Anda.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Pemirsa pun bisa memvariasikan Resepi Kuih Belimbing ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Kamu dapat membuat Kuih Belimbing menggunakan 7 jenis bahan dan 5 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Kuih belimbing ni berasal dari negeri saya Terengganu. Nampak seperti churros kan, bahan2 pun sama..tapi bukan dia.. Boleh lah nak di katakan churros versi Melayu..hehe..tapi kuih belimbing ni lebih pendek drp churros..ia lebih menyerupai bentuk buah belimbing. Berbeza dgn churros yg di cicah dgn sos coklat, kuih ni di salut dgn gula saja.. Churros menggunakan mentega, kuih belimbing guna marjerin saja & ia di goreng hingga kekuningan saja berbanding churros di goreng hingga keperangan. Yang sama, kedua-duanya rangup di luar..lembut di dalam.. saya buat utk makan petang anak2 saya..

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan dalam pembuatan Kuih Belimbing :

  1. 1 cawan tepung gandum
  2. 1 biji telur gred A -di pukul sedikit
  3. 1 cawan air*
  4. 1 sudu besar marjerin*
  5. 1 sudu besar gula*
  6. 1 sudu teh esen vanila*
  7. Secubit garam*

Berikut Langkah-langkah dalam mengolah Kuih Belimbing adalah sebagai berikut :

  1. Masak bahan2 bertanda di atas api besar
  2. Setelah mendidih, perlahankan api. Masukkan tepung & terus kacau cepat2 hingga menjadi doh & tak melekat di periuk. Tutup api
  3. Biar adunan suam seketika. Kemudian, campur telur. Kacau hingga sebati
  4. Masukkan adunan ke dlm piping bag menggunakan nozel star. Picit ke dlm minyak yg panas & gunting. Goreng menggunakan api sederhana besar hingga kekuningan
  5. Tabur dgn gula aising. Sedap di makan panas2..

Makasih telah menggunakan Resepi yang saya tampilkan di halaman ini. Besar harapan kami, masakan Kuih Belimbing yang simpel di atas dapat membantu Kamu menyiapkan makanan yang endes untuk keluarga/teman maupun menjadi ide untuk Pembaca yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa jikalau Resepi ini berguna, silahkan share ke teman lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Winda dari Pangkal Kalong.