Resepi Kueh Lopes senang,Lembut dan sedap secukup rasa. (Sukatan cawan) yang Boleh Manjain Lidah dan Mudah

Kueh Lopes senang,Lembut dan sedap secukup rasa. (Sukatan cawan)

Hai pemirsa, jumpa lagi di situs Resepi kami, Jika Kamu sedang mencari Resepi Kueh Lopes senang,Lembut dan sedap secukup rasa. (Sukatan cawan) yang lezat ? tepat sekali, Kami menyediakan Resepi Kueh Lopes senang,Lembut dan sedap secukup rasa. (Sukatan cawan) yang sempurna untuk Pemirsa di sini. Kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Saat memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Kueh Lopes senang,Lembut dan sedap secukup rasa. (Sukatan cawan) yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Ada banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh kepada kualitas rasa dari Kueh Lopes senang,Lembut dan sedap secukup rasa. (Sukatan cawan) yang kita bikin, mulai dari jenis bahan yang akan dimanfaatkan, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak usah pusing jika ingin menyiapkan hidangan Kueh Lopes senang,Lembut dan sedap secukup rasa. (Sukatan cawan) enak di ruang makan Pembaca, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Kamu buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Anda.

Dari Resepi Kueh Lopes senang,Lembut dan sedap secukup rasa. (Sukatan cawan) ini, jumlah porsi yang dapat dihidangkan adalah 8-10 orang. Jadi pastikan porsi ini cukup untuk dihidangkan untuk Pemirsa sendiri maupun seluruh anggota keluarga tersayang.

Untuk diketahui, adapun waktu yang diperlukan dalam proses membuat Kueh Lopes senang,Lembut dan sedap secukup rasa. (Sukatan cawan) ini diperkirakan antara 1 jam 45 minit.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Pembaca pun bisa memvariasikan Resepi Kueh Lopes senang,Lembut dan sedap secukup rasa. (Sukatan cawan) ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Kamu dapat membuat Kueh Lopes senang,Lembut dan sedap secukup rasa. (Sukatan cawan) menggunakan 12 jenis bahan dan 6 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Saya belajar sendiri resepi ini drpd resepi2 org.. tp sy tak ikut 100% resepi org.. sy ubah mgikut citarasa sy sendri. Tp alhamdulillah family kata sedap, lembut dan secukup rasa. (Pakai cawan yg sama untuk sukat semua bahan ye) Selamat Mencuba.

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan untuk menyiapkan Kueh Lopes senang,Lembut dan sedap secukup rasa. (Sukatan cawan) :

  1. BAHAN A (BERAS)
  2. 2 cawan beras pulut
  3. 1 cawan santan
  4. 1 1/2 cawan air pandan
  5. 2 sudu teh garam halus
  6. 1 sudu teh pewarna hijau
  7. BAHAN B (KELAPA PARUT)
  8. Kelapa putih secukupnya
  9. Sedikit garam
  10. BAHAN C (GULA)
  11. 1 cawan gula merah
  12. 2-3 keping gula Melaka

Berikut Langkah-langkah dalam membuat Kueh Lopes senang,Lembut dan sedap secukup rasa. (Sukatan cawan) adalah sebagai berikut :

  1. Basuh beras pulut terlebih dahulu.. kemudiaan rendam selama 1 jam. Saya siap set alarm jam kat handphone 😂.
  2. Sementara menunggu saya siapkan bahan untuk mengukus beras dulu. Santan satukan dengan 2 sudu teh kecil garam, air pandan dan 1 sudu teh pewarna hijau. Kalau xde pandan guna air biasa pun boleh jer. Pastu ketepikan dulu.
  3. Cara saya buat bahan B pula.. saya kukus dulu kelapa parut tu dengan garam. Ni petua agar kelapa tahan lama dan tak cepat basi. Garam agak- agak secukup rasa. Jangan masin sangat. Ketepikan dulu.
  4. Bahan C pula.. masak je macam biasa.. masukkan 2 cawan air.. tambah 1 cawan gula merah dan 3-4 keping gula melaka. Kacau2 sampai gula hancur dan pekat sikit…. tapiskan dan tuang kat bekas. Siap
  5. Bila da cukup 1 jam. Toskan beras pulut yg di rendam tadi. Letak kat loyang. Kukus selama 30 minit. Bila dah masak sepenuhnye.. tekan2 kan bagi lg padat baru la dipotong. Dan digaul dgn kelapa parut kukus tadi. HidangkAn berasingan dengan gulanya ye. SIAP.
  6. Selamat menjamu selera. Pada sya resepi ni sedap.. di bulan puasa hidang untuk berbuka jap je licin. Alhamdulillah.

Makasih telah membaca Resepi yang kami bagi di sini. Harapan kami, masakan Kueh Lopes senang,Lembut dan sedap secukup rasa. (Sukatan cawan) yang gampang di atas dapat membantu Kamu menyiapkan hidangan yang lezatos untuk keluarga/teman ataupun menjadi ide untuk Kamu yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner.

Jangan lupa upama Resepi ini berfaedah, silahkan dishare ke instagram lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Safina dari Bukit Baru.