Resepi Ketayap Polkadot yang Menggugah Selera dan Mudah

Resepi Ketayap Polkadot yang Menggugah Selera dan Mudah

Salam pengunjung, selamat datang di situs Resepi saya, Apabila Kamu sedang mencari Resepi Ketayap Polkadot yang top ? Tidak salah, Kami punya Resepi Ketayap Polkadot yang top untuk Kamu di sini. Saya juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Ketika memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Ketayap Polkadot yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Ada banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh kepada kualitas rasa dari Ketayap Polkadot yang kita ciptakan, mulai dari jenis bahan yang akan dipakai, proses pemilihan bahan maskan yang fresh, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak perlu pusing jika ingin menyiapkan hidangan Ketayap Polkadot enak di ruang makan Pembaca, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Pembaca buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Pembaca.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Saudara pun bisa memvariasikan Resepi Ketayap Polkadot ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Saudara mampu membuat Ketayap Polkadot menggunakan 14 jenis bahan dan 7 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Masak Apa Hitam, Putih @ Merah Jambu? Haa ni lah hasilnya ketayap polkadot. Kulitnya merah jambu & bercorak polkadot hitam. Intinya pula putih. Sesuailah kan..sarapan saya sekeluarga pagi tadi. Sebenarnya plan nak buat corak bunga rose tapi makan masa buatnya..jadi saya buat corak polkadot je sebab anak tiba-tiba demam..jadi nak cepat pergi klinik.. Seperti biasa, saya suka kuih ketayap yg berlubang-lubang jerawat macam ni..tak suka yg licin flawless tu..hihiii

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan dalam pembuatan Ketayap Polkadot :

  1. Inti Kelapa
  2. 1 biji kelapa parut putih
  3. 1/2 cawan air
  4. 1 cawan gula pasir
  5. 2 helai daun pandan -di simpul
  6. Kulit Ketayap
  7. 2 1/2 cawan tepung gandum
  8. 2 1/2 cawan air daun pandan
  9. blend 8-10 helai daun pandan dgn air & tapiskan)
  10. 1 1/2 cawan santan
  11. 1 biji telur A @ B
  12. 1 sudu besar minyak masak
  13. 1 sudu teh garam halus
  14. pewarna merah jambu & hitam

Adapun Cara dalam memasak Ketayap Polkadot adalah sebagai berikut :

  1. Inti Kelapa ~ Cairkan gula bersama air & daun pandan. Bila sudah memdidih & gula larut, masukkan kelapa. Kacau hingga air kering. Jangan terlalu kering, biar sedikit lembap. Sejukkan
  2. Blend daun pandan dgn air. Kemudian, tapiskan
  3. Satukan tepung, garam, telur, santan, minyak, & air daun pandan. Kacau sebati & tapiskan
  4. Bahagikan kpd 2 bahagian & campur pewarna. Adunan merah jambu lebih banyak drp adunan hitam sebab adunan hitam utk di dot dot kan saja sebagai corak kuih ketayap dlm 1/2 cawan
  5. Panaskan non stick pan hingga betul2 panas. Tak perlu sapu minyak. Picit adunan hitam menggunakan sringe/picagari di atas pan. Biar 5 saat, kemudian tuang satu senduk adunan merah jambu ke atas dot dot tadi. Biar dlm 3-4 minit hingga permukaannya kering & masak. Tak payah terbalikkan.
  6. Letak inti kelapa & gulung kemas
  7. Siap di hidangkan. Saya suka kuih ketayap yg berlubang2 macam ni..itu tandanya kuih ketayap yg menjadi

Terima kasih telah membaca Resepi yang tim kami tampilkan di sini. Besar harapan kami, masakan Ketayap Polkadot yang mudah di atas dapat membantu Kamu menyiapkan hidangan yang lezat untuk keluarga/teman ataupun menjadi ide dalam Pemirsa yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa apabila Resepi ini berarti, silahkan dishare ke twitter lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Ika dari Port Dickson.