Resepi Kerang Goreng Kunyit yang Sempurna dan Easy

Kerang Goreng Kunyit

Halo pemirsa, selamat datang di situs Resepi kami, Andai Anda sedang mencari Resepi Kerang Goreng Kunyit yang top ? Tidak salah, Kami menyediakan Resepi Kerang Goreng Kunyit yang lezat untuk Pembaca di sini. Tim kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Dalam memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Kerang Goreng Kunyit yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Ada banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari Kerang Goreng Kunyit yang kita bikin, mulai dari jenis bahan yang akan dimanfaatkan, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak harus pusing jika ingin menyiapkan hidangan Kerang Goreng Kunyit enak di ruang makan Pembaca, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Saudara buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Anda.

Dari Resepi Kerang Goreng Kunyit ini, jumlah porsi yang dapat dihidangkan adalah 4 orang. Jadi pastikan porsi ini cukup untuk dihidangkan untuk Kamu sendiri maupun seluruh anggota keluarga tersayang.

Untuk diketahui, adapun waktu yang diperlukan dalam proses membuat Kerang Goreng Kunyit ini diperkirakan antara 30 minit.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Pemirsa pun bisa memvariasikan Resepi Kerang Goreng Kunyit ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Saudara bisa membuat Kerang Goreng Kunyit menggunakan 9 jenis bahan dan 3 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

#jekferlailertilljannah #goldenapron2020 Lailer mesti dah bosan makan menu ayam je kan, so Jekfer boleh la buatkan kerang goreng kunyit pulak. Walaupun sekarang ni kerang mahal harganya dari ayam, berbelas ringgit aihhh sekilo. Susah jugak nak cari kerang kat pasar ni. Tapi demi Lailer. Jekfer sanggup mencari kerang ni untuk Lailer. Amacam okay tak kisah Jekfer dan Lailer ni? Ha..ha.ha.. Bercerita bab menu kerang ni, sebenarnya rezeki dapat kerang besar-besar macam ni, RM10.00 sekilo. Untung adik ronda pasar, telefon tanya, nak kerang tak? Pucuk dicita, ulam mendatang weiii. Tak cukup nyiru, sebesar tapak tangan akak tadahkan.. Tapak tangan akak besar tau. Bila dah dapat kerang, dapat la makan rama-ramai hari ni. Menu tengahari dengan adik-adik tersayang.

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan dalam pembuatan Kerang Goreng Kunyit :

  1. 1 kg kerang
  2. 2 biji ubi kentang
  3. 1 labu bawang besar
  4. 3 ulas bawang putih
  5. 5 tangkai cili padi
  6. Perasa
  7. 1 sudu kecil garam
  8. 1 sudu kecil serbuk kunyit
  9. 2 sudu minyak masak

Berikut Langkah-langkah dalam praktik Kerang Goreng Kunyit adalah sebagai berikut :

  1. Rebus kerang hingga kulit terbuka. Kopek isinya. Potong bawang besar dan bawang putih. Potong nipis ubi kentang.
  2. Panaskan minyak. Masukkan ubi kentang dan kerang. Kacau hingga garing. Masukkan bawang besar, bawang putih, cili padi, garam dan kunyit. Kacau hingga semua bahan kekuningan/agak garing.
  3. Siap untuk dihidangkan.

Makasih telah menggunakan Resepi yang tim kami bagi di website ini. Harapan kami, masakan Kerang Goreng Kunyit yang gampang di atas dapat membantu Pemirsa menyiapkan hidangan yang enak untuk keluarga/teman maupun menjadi ide bagi Kamu yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner.

Jangan lupa upama Resepi ini berarti, silahkan dibagi ke teman lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Vanya dari Johor Bahru.