Resepi Kerabu Lobak Putih Jeruk yang Menggugah Selera dan Gampang

Kerabu Lobak Putih Jeruk

Halo pengunjung, selamat datang di website Resepi saya, Jikalau Pembaca sedang mencari Resepi Kerabu Lobak Putih Jeruk yang simpel ? tepat sekali, Kami menyediakan Resepi Kerabu Lobak Putih Jeruk yang mantab untuk Anda di sini. Kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Waktu memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Kerabu Lobak Putih Jeruk yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Terdapat banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari Kerabu Lobak Putih Jeruk yang kita ciptakan, mulai dari jenis bahan yang akan dipakai, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak perlu pusing jika ingin menyiapkan hidangan Kerabu Lobak Putih Jeruk enak di ruang makan Pemirsa, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Saudara buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Anda.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Pemirsa pun bisa memvariasikan Resepi Kerabu Lobak Putih Jeruk ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Saudara bisa membuat Kerabu Lobak Putih Jeruk menggunakan 9 jenis bahan dan 2 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Dulu-dulu sewaktu saya masih di sekolah menengah, apabila mak saya tak ada selera makan dia mesti buat kerabu lobak putih jeruk ni. Mak akan makan dengan ikan goreng dan nasi putih. Lauk lain mak tak nak dah. Waktu tu saya tengok jer. Saya tanya mak “sedap ke?” Mak jawab “sedap! Kalah lauk-lauk lain” sambil tersenyum. Apabila sekarang saya sudah mencecah usia yang senja ni selera makan pun dah tak macam dulu. Kalau dulu saya makan ikan sardin dalam tin/sardin segar tetapi tidak lagi. Kalau beli pun untuk suami dan anak-anak. Kadang terfikir sendiri “Oh! Macam ni lah apa yang mak rasa?” Patut la kalau dulu-dulu kami suruh/paksa mak makan sesuatu seperti cheese mak mesti tak nak. Sampai kami bagitau “huh, rugi mak tak makan ni, sedap.” Mak akan buat reaksi wajah kata tak sedap. 🤭😁 Hari ni saya rasa kurang selera nak makan, tetibe teringat pada kerabu lobak putih jeruk, dan-dan terliur, terus buat. Alhamdulillah bertambah-tambah nasi. 🍚

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan dalam menyiapkan Kerabu Lobak Putih Jeruk :

  1. 1/2 cawan lobal putih jeruk (dibasuh dan diperah)- dipotong ikut selera masing2
  2. 1/2 labu bawang holland (dihiris nipis)
  3. 1 biji cili merah (dihiris serong)
  4. 3 biji cili padi (dihiris serong) -sy tak letak sbb takde
  5. 1/2 biji limau nipis (ambil jus nya)
  6. 1 genggam ikan bilis (dikupas dan dicuci bersih & ditoskan)
  7. 2 sudu besar gula
  8. 2 sudu besar kicap masin
  9. 2-3 batang daun sup/ketumbar (dicincang)

Berikut Step-Step dalam praktik Kerabu Lobak Putih Jeruk adalah sebagai berikut :

  1. Sediakan kesemua bahan.
  2. Campurkan kesemua bahan dan gaul rata. Sejukkan sebentar biar bahan-bahan mesra. Boleh la dihidangkan.

Makasih telah membaca Resepi yang kami tampilkan di halaman ini. Besar harapan kami, olahan Kerabu Lobak Putih Jeruk yang mudah di atas dapat membantu Saudara menyiapkan hidangan yang sedap untuk keluarga/teman ataupun menjadi ide dalam Pembaca yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner.

Jangan lupa jikalau Resepi ini bermanfaat, silahkan share ke instagram lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Kayla dari Batu Berendam.