Resepi Kek Lapis Putih telur kukus yang Enak dan Ringkas

Resepi Kek Lapis Putih telur kukus yang Enak dan Ringkas

Halo pemirsa, selamat datang di situs Resepi saya, Apabila Kamu sedang mencari Resepi Kek Lapis Putih telur kukus yang mudah ? Tidak salah, Kami menyediakan Resepi Kek Lapis Putih telur kukus yang top untuk Anda di sini. Saya juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Saat memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Kek Lapis Putih telur kukus yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Terdapat banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari Kek Lapis Putih telur kukus yang kita ciptakan, mulai dari jenis bahan yang akan dipakai, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak harus pusing jika ingin menyiapkan hidangan Kek Lapis Putih telur kukus enak di ruang makan Pembaca, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Anda buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Saudara.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Pembaca pun bisa memvariasikan Resepi Kek Lapis Putih telur kukus ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Pembaca bisa membuat Kek Lapis Putih telur kukus menggunakan 13 jenis bahan dan 9 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Anda ade banyak lebihan telur putih..?? tak tau nak buat ape dengan telur putih yang banyak tu..?? meh sini cuba resepi yang CheTa nak kongsi,insyaaAllah telur putih anda takkan dibazirkan begitu saje.. kek lapis kukus telur putih ni dijamin sedap,lembut yang pasti mmg ramai yang tergoda😘

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan buat pembuatan Kek Lapis Putih telur kukus :

  1. 500 ml putih telur
  2. 230 gram gula
  3. 200 gram tepung gandum*
  4. 1 sdt baking powder*
  5. 1 sdt soda bikarbonat*
  6. 100 ml susu cair
  7. 50 gram mentega cair
  8. 3 sdb susu pekat manis
  9. 1 sdb ovelete
  10. 1 sdt pes strawberry
  11. 1 sdt pes pandan
  12. 1 sdt pes mocca/coklat
  13. 1 sdt esen vanila

Adapun Step-Step dalam membuat Kek Lapis Putih telur kukus adalah sebagai berikut :

  1. Cara Membuat: Putar putih telur, gula, ovelete hingga kembang putih.
  2. Ayak bahan bertanda*
  3. Campur susu cair dan mentega cair
  4. Campur adunan tepung ke dalam telur yg dah dipukul kembang tadi…putar rata.
  5. Tuangkan campuran susu dan esen vanila ratakan.
  6. Kemudian bahagikan 4 bahagian 1 perisa coklat 1 perisa stoberi 1 perisa pandan 1 perisa vanila(yg ni plain je ye)
  7. Kukus selapis selapis…setiap lapisan anggaran dlm 6-7 minit api sedang.. untuk kukus yg terakhir kukus selama 15-20 minit ye..
  8. Mula² letakkan warna koko & kukus kemudian lpis ngan warna putih kukus lagi kemudian warna hijau kukus lagi last sekali warna merah… untuk lapisan yg terakhir kukus sehingga masak dlm 15-20 minit
  9. Dah masak alihkan diatas bekas lain & sejukkan Hidangkan.

Thanks telah menggunakan Resepi yang saya tampilkan di halaman ini. Besar harapan kami, Resepi Kek Lapis Putih telur kukus yang simpel di atas dapat membantu Anda menyiapkan makanan yang sedap untuk keluarga/teman maupun menjadi ide bagi Pemirsa yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner.

Jangan lupa jikalau Resepi ini berguna, silahkan dibagi ke sodara lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Ulva dari Bahau.