Resepi Kek Karamel Pelangi yang Boleh Manjain Lidah dan Ringkas

Resepi Kek Karamel Pelangi yang Boleh Manjain Lidah dan Ringkas

Salam semuanya, jumpa lagi di website Resepi kami, Apabila Saudara sedang mencari Resepi Kek Karamel Pelangi yang simpel ? Tidak salah, Kami punya Resepi Kek Karamel Pelangi yang mantab untuk Anda di sini. Saya juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Ketika memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Kek Karamel Pelangi yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Terdapat banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh kepada kualitas rasa dari Kek Karamel Pelangi yang kita ciptakan, mulai dari jenis bahan yang akan dipakai, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak harus pusing jika ingin menyiapkan hidangan Kek Karamel Pelangi enak di ruang makan Anda, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Pemirsa buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Pembaca.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Saudara pun bisa memvariasikan Resepi Kek Karamel Pelangi ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Kamu dapat membuat Kek Karamel Pelangi menggunakan 21 jenis bahan dan 14 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

#tribute2minsha Dah lama tak buat kek febret saya ni.. Kali ni saya buat warna pelangi seperti namanya Kek Karamel pelangi. Kek ini sgt moist, gebu & gedik..sedap di nikmati sejuk2 dari peti ais..

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan buat menyiapkan Kek Karamel Pelangi :

  1. Bahan-Bahan Karamel
  2. 2 sudu besar gula
  3. Bahan- Bahan Puding
  4. 3 biji kuning telur
  5. 2 biji telur penuh (putih & kuning)
  6. 1 tin susu cair
  7. 1/2 cawan susu pekat manis
  8. 1 sudu teh esen vanila
  9. Bahan-Bahan Meringue
  10. 6 biji putih telur
  11. 3/4 cawan gula
  12. 1 sudu teh cream of tartar
  13. Bahan-Bahan Kek
  14. 3 biji kuning telur
  15. 1/2 cawan gula
  16. 1/2 cawan air
  17. 1/4 cawan minyak masak
  18. 1 sudu teh esen vanila
  19. 1 1/2 cawan tepung gandum
  20. 1 sudu besar serbuk penaik
  21. Beberapa pewarna yg di sukai

Berikut Step-Step dalam praktik Kek Karamel Pelangi adalah sebagai berikut :

  1. Karamel 👉 Cairkan gula di dlm loyang saiz 9" di atas api sederhana hingga perang muda. Jangan di kacau, lenggang2kan saja loyang hingga rata. Kemudian, sejukkan
  2. Puding ~ Kacau sebati telur bersama susu cair, susu pekat & esen vanila. Jangan sampai berbuih supaya puding tidak berlubang2 selepas di bakar
  3. Meringue 👉 Pukul putih telur hingga berbuih dgn medium speed. Kemudian, campur cream of tartar & masukkan gula secara 3 peringkat sambil pukul hingga kental & bertanduk dgn high speed. Bila terbalikkan adunan, ia tak jatuh
  4. Kek 👉 Satukan kuning telur, gula, minyak, air & esen vanila
  5. Pukul hingga berbuih & berkrim dgn medium speed. Kemudian, masukkan tepung & serbuk penaik yg di ayak. Pukul lagi cukup sekadar adunan sebati saja
  6. Masukkan meringue secara 3 peringkat sambil kaup balik dari bawah ke atas perlahan2.
  7. Bahagikan adunan kpd 5 bahagian & setiap satu di campur pewarna
  8. Tapiskan adunan puding ke dlm loyang berisi karamel tadi. Ia akan ada bunyi crack pd karamel tapi jangan risau..tu perkara biasa..
  9. Masa ni dah boleh panaskan oven pd suhu 160•c selama 10 minit. Sudukan adunan merah dulu di tengah2 puding sebanyak 4 sudu besar. Jangan risau, ia tak akan tenggelam sebab ada meringue di dlm adunan kek menjadikan ia ringan & terapung. Sudukan pula adunan kuning & adunan seterusnya sebanyak 4 sudu setiap warna. Di akhir2 lapisan..ia akan menjadi 3 sudu, 2 sudu & 1 sudu setiap adunan
  10. Letak loyang kek di dlm loyang yg lebih besar & tuang air panas hingga 1/3 loyang..cukup sekadar loyang kek tenggelam sedikit dgn air. Teknik ini di panggil 'water bath' menjadikan kek kita gebu, ringan & tidak garing/berkerak pd permukaan kek.
  11. Bakar selama 1 jam di rak tengah api bawah saja pd suhu 160•c. Kemudian, 10 minit lagi di rak paling bawah api atas saja pd suhu 130•c. Bergantung pd suhu oven masing2
  12. Sejukkan kek hingga kek renggang dari loyang. Sisipkan dgn pisau perlahan2 & terbalikkan ke atas pinggan
  13. Boleh di potong. Sedap di makan sejuk2 dari peti ais..rasanya moist, gebu, gedik2 gitu..

Terima kasih telah membaca Resepi yang kami tampilkan di web ini. Harapan kami, Resepi Kek Karamel Pelangi yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan makanan yang lezatos untuk keluarga/teman maupun menjadi ide bagi Pembaca yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner.

Jangan lupa jika Resepi ini berguna, silahkan dibagi ke kerabat lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Belinda dari Kemaman.