Resepi Kek Jantung Pisang yang Menggugah Selera dan Simpel

Kek Jantung Pisang

Halo pemirsa, selamat datang di halaman Resepi bunda Ida, Apabila Pembaca sedang mencari Resepi Kek Jantung Pisang yang simpel ? tepat sekali, Kami punya Resepi Kek Jantung Pisang yang mantab untuk Saudara di sini. Kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Waktu memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Kek Jantung Pisang yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Ada banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari Kek Jantung Pisang yang kita bikin, mulai dari jenis bahan yang akan digunakan, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak harus pusing jika ingin menyiapkan hidangan Kek Jantung Pisang enak di ruang makan Saudara, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Anda buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Saudara.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Saudara pun bisa memvariasikan Resepi Kek Jantung Pisang ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Anda bisa membuat Kek Jantung Pisang menggunakan 5 jenis bahan dan 6 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Kek Jantung Pisang, kek ni adalah salah satu kek lapis serawak. Ini juga adalah kek tradisi orang dulu-dulu. Jarang nampak dah orang buat kek ni. Special kek ni kita masak dalam kuali je. Satu adunan dapat 2 set kek jantung pisang.

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan buat menyiapkan Kek Jantung Pisang :

  1. 16 oz mentega (450g)
  2. 10 biji telur
  3. 2 gelas gula (aznie bubuh 380g)
  4. 2 gelas tepung gandum (260g)
  5. 3 sudu besar susu pekat manis

Adapun Langkah-langkah dalam membuat Kek Jantung Pisang adalah sebagai berikut :

  1. Cara ✔pukul telur bersama gula.. masukkan mentega.. masukkan tepung sedikit demi sedikit..
  2. ✔akhir sekali masukkan susu pekat.. ✔gaul rata.. ✔lapis lah menggunakan kuali selapis demi selapis…
  3. ✔bahagikan adunan kepada 2 bahagian.. Untuk yang ni kita dapat 2 biji kek ye.. Ikut suka nak buat plain @ bubuh warna.. Original plain je..
  4. Cara memasak ——————— ✔panaskan kuali..sapu minyak dalam kuali.. (Guna tisu je) ✔mula2 ambil 1/2 sudu kecil adunan.. Bubuh dalam kuali.. Bentukkan bulat.. bila nampak tepi perang skit terbalikkan adunan biar ia masak.. Angkat..
  5. ✔Masukkan 1 sudu kecil adunan kedalam kuali. Ratakan sedikit.. Ambil kek yang masak tadi dan bubuh atas adunan.. Kemudian tekan lagi hingga adunan bawah melebar.. Masak hingga kek masak.. ulang memasak hingga habis semua adunan..
  6. Tip dari Aznie ——————– ✔setiap kali kita bubuh kek atas adunan didalam kuali pastikan kita bubuh kek yang permukaan dia yang rata ye.. Bukan permukaan yang kita nampak berlapis tu.. Kat video ada tunjuk.. ✔Aznie bubuh adunan dari 1/2 sudu kecil hingga 3 sudu besar untuk setiap lapis sebiji kek.. Xlebih dari 3 sudu besar…

Thanks telah membaca Resepi yang tim kami tampilkan di website ini. Besar harapan kami, masakan Kek Jantung Pisang yang simpel di atas dapat membantu Anda menyiapkan hidangan yang semlidut untuk keluarga/teman ataupun menjadi ide dalam Anda yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner.

Jangan lupa jikalau Resepi ini berfaedah, silahkan bagi ke teman lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Puti dari Batu Gajah.