Resepi Kek Batik yang Enak dan Simpel

Kek Batik

Salam pengunjung, jumpa lagi di situs Resepi saya, Jikalau Pemirsa sedang mencari Resepi Kek Batik yang mudah ? tepat sekali, Kami punya Resepi Kek Batik yang top untuk Saudara di sini. Saya juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Ketika memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Kek Batik yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Ada banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh kepada kualitas rasa dari Kek Batik yang kita buat, mulai dari jenis bahan yang akan dipakai, proses pemilihan bahan maskan yang fresh, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak harus pusing jika ingin menyiapkan hidangan Kek Batik enak di ruang makan Saudara, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Kamu buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Anda.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Anda pun bisa memvariasikan Resepi Kek Batik ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Kamu dapat membuat Kek Batik menggunakan 13 jenis bahan dan 6 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

#goldenapron2020 Kek yang amat mudah untuk disediakan. Tak memerlukan oven atau steamer untuk membakar atau mengukus nya. Campur dan gaul kesemua bahan ke dalam kuali dan masukkan ke dalam acuan. Tunggu betul-betul set/mengeras dan sejuk baru lah dapat dinikmati seisi keluarga. Kek kegemaran setiap orang tak kira usia. Boleh dipelbagaikan mengikut kreativiti atau citarasa masing-masing. Keluarga saya di antara penggemar kek batik ni. Kalau buat tu kena gandakan adunan sebab sekejap je habis. Tetapi kali ni saya buat satu adunan je sebab si bujang saya tak ada di rumah. Sebak juga rasa hati apabila membuat makanan kegemaran nya apabila dia tiada di rumah. Asyik terbayang wajah nya. Kalau dia ada di rumah memang riuh rendah suasana di dapur sebab dia suka mengusik saya dan menolong saya di dapur. Apa-apa je yang saya masak dia lah orang pertama yang โ€œtukang rasaโ€ konon-konon nya dia tahu apa yang kurang atau terlebih rasa ๐Ÿ˜‚ pada hal dia tu nak makan dulu. Jom kita intai resipi nya di bawah ๐Ÿ‘‡๐Ÿป ๐Ÿค—

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan untuk menyiapkan Kek Batik :

  1. 200 gm mentega (Buttercup salted -boleh je guna brand lain. Kalau nak sedap guna yang jenis mahal lagi, ikut selera masing2)
  2. 1/2 cawan susu manis (jika suka lebih sikit manis boleh tambah lagi 2-3 sudu besar)
  3. 100 gm milo (blh 50gm tmbh jika suka rasa milo yg lebih)
  4. 100 gm horlick/susu tepung
  5. 3 sudu besar serbuk koko
  6. 2 biji telur (saiz AA- dikocok sikit dengan garfu)
  7. 6 sudu besar susu cair (evaporated milk)
  8. 1 sudu kecil esen vanilla
  9. 2 sudu besar browning sugar (jika tiada boleh skip-utk memberi warna lebih gelap je)
  10. 1/2 cawan nestum
  11. 300 gm roti marie (saya guna 1/2 perisa kopi dan 1/2 perisa original- ikut suka)
  12. 4 sudu besar almond stripe* (disangai/dibakar)
  13. 4 sudu besar biji labu kuaci hijau* (disangai/dibakar)

Adapun Langkah-langkah dalam memasak Kek Batik adalah sebagai berikut :

  1. Sangai almond stripe dan biji labu kuaci hijau 3-4 minit dengan api kecil. Ketepikan. Panaskan kuali lain dengan api perlahan je. Jangan guna api besar ye sebab tak nak bahan-bahan nanti jadi masak seperti telur dan juga lebih memudahkan proses menggaul nya nanti. Sepanjang proses ni kena guna api perlahan sampai habis. Cairkan mentega dan susu manis.
  2. Campurkan milo, horlick dan serbuk koko dalam satu bekas. Tuangkan sedikit2 ke dalam kuali sambil dikacau supaya tak bergentel. Buat hingga habis.
  3. Masukkan bancuhan telur dan kacau laju2 supaya telur sebati dan tak terus masak. Masukkan susu cair, esen vanilla dan browning sugar. Kacau rata. Masukkan nestum.
  4. Kacau lagi hingga sebati dan likat. Masukkan roti marie dan separuh bahan kekacang tadi. Gaul rata. Tutupkan api.
  5. Alaskan acuan 8โ€x8โ€ dengan plastik (lebihkan plastik bahagian acuan supaya senang untuk mengeluarkan kek nanti. Tuang roti tadi ke dalam acuan, tabur separuh dari kekacang tadi dan tekan dengan penekan kek untuk meratakan nya. Tekan biar padat keseluruhan permukaan. Sejukkan 4-6 jam sebelum dipotong.
  6. Keluarkan kek dengan menarik plastik. Potong kek dengan pisau yang tajam. Sedia untuk dinikmati.

Makasih telah mempraktekan Resepi yang kami tampilkan di halaman ini. Harapan kami, masakan Kek Batik yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan hidangan yang enak untuk keluarga/teman maupun menjadi ide dalam Pemirsa yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa upama Resepi ini berguna, silahkan dishare ke sodara lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Hani dari Pangkal Kalong.