Resepi Kari Ikan Sardin yang Memang Lazat dan Gampang

Resepi Kari Ikan Sardin yang Memang Lazat dan Gampang

Halo pemirsa, jumpa lagi di situs Resepi bunda, Jikalau Saudara sedang mencari Resepi Kari Ikan Sardin yang sempurna ? tepat sekali, Kami punya Resepi Kari Ikan Sardin yang lezat untuk Saudara di sini. Kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Dalam memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Kari Ikan Sardin yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Terdapat banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari Kari Ikan Sardin yang kita ciptakan, mulai dari jenis bahan yang akan dimanfaatkan, proses pemilihan bahan maskan yang fresh, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak perlu pusing jika ingin menyiapkan hidangan Kari Ikan Sardin enak di ruang makan Kamu, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Pemirsa buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Pemirsa.

Dari Resepi Kari Ikan Sardin ini, jumlah porsi yang dapat dihidangkan adalah 4 orang. Jadi pastikan porsi ini cukup untuk dihidangkan untuk Pemirsa sendiri maupun seluruh anggota keluarga tersayang.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Pemirsa pun bisa memvariasikan Resepi Kari Ikan Sardin ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Saudara bisa membuat Kari Ikan Sardin menggunakan 13 jenis bahan dan 9 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

#phopxcookpad2020 Ramadan-14: Harini malas nak masak 😓. Ada yang request nak makan kari ikan sardin. Sekali bukak tin, ikan sardin kecil rupanya. Tak apalah. Rezeki jugak tu kan. Syukur, alhamdulillah 😊. Saya masukkan ikan sardin & kuahnya. Dapatlah kari yang pekat. Time masak tadi, kriuk, kriuk perut berbunyi. Fuh, menguji betul bila masak kari ikan ni. Masak benda lain tak ada pun perut nak berbunyi rancak macam ni 😅. #shikinsaerahrecipe #cookbyshikinsaerah

Bahan-bahan dan bumbu yang dipakai buat pembuatan Kari Ikan Sardin :

  1. 2 ulas bawang kecil*
  2. 1 biji bawang besar*
  3. 1 sdb pes bawang putih-halia
  4. 6 batang kacang bendi
  5. 1/2 sdb halba campur
  6. 1 biji tomato (belah kepada 6 bahagian)
  7. 2 tangkai daun kari
  8. 1 paket kecil serbuk kari ikan**
  9. 1 1/2 sdt serbuk cili**
  10. 1/2 sdb asam jawa + 1 cawan air
  11. 1 tin besar sardin
  12. 1/4 cawan santan pekat
  13. Garam secukupnya

Berikut Step-Step dalam membuat Kari Ikan Sardin adalah sebagai berikut :

  1. Hiris nipis bahan yang bertanda *.
  2. Bancuhkan bahan yang bertanda ** dengan sedikit air sehingga menjadi pes.
  3. Panaskan minyak masak. Lebihkan minyak masak supaya rempah dapat ditumis dengan elok.
  4. Masukkan bahan yang telah dihiris bersama dengan pes bawang putih-halia. Tumiskan sehingga layu.
  5. Masukkan pula halba campur & daun kari. Biarkan seketika.
  6. Masukkan pes rempah kari & serbuk cili. Masak sehingga pecah minyak (Ulang proses ini 3 kali atau lebih untuk mendapatkan kari yang cantik & tahan lama).
  7. Masukkan air asam jawa & santan. Biarkan sampai mendidih. Perasakan dengan garam secukupnya.
  8. Masukkan ikan sardin bersama dengan kuahnya, kacang bendi & tomato. Jangan balik-balikkan ikan dengan kerap supaya ikan tidak hancur.
  9. Biarkan seketika sehingga kacang bendi sedikit lembut. Sedia untuk dihidangkan.

Thanks telah mempraktekan Resepi yang kami bagi di web ini. Besar harapan kami, masakan Kari Ikan Sardin yang mudah di atas dapat membantu Saudara menyiapkan hidangan yang sedap untuk keluarga/teman maupun menjadi ide untuk Saudara yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa jikalau Resepi ini berarti, silahkan dishare ke teman lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Paulin dari Semenyih.