Resepi Kari Ayam/Daging yang Menggugah Selera dan Mudah

Kari Ayam/Daging

Halo pemirsa, selamat datang di halaman Resepi bunda Ida, Andai Saudara sedang mencari Resepi Kari Ayam/Daging yang mantab ? tepat sekali, Kami menyediakan Resepi Kari Ayam/Daging yang top untuk Saudara di sini. Saya juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Saat memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Kari Ayam/Daging yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Terdapat banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh kepada kualitas rasa dari Kari Ayam/Daging yang kita ciptakan, mulai dari jenis bahan yang akan digunakan, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak perlu pusing jika ingin menyiapkan hidangan Kari Ayam/Daging enak di ruang makan Pembaca, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Pembaca buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Pembaca.

Dari Resepi Kari Ayam/Daging ini, jumlah porsi yang dapat dihidangkan adalah 10 orang. Jadi pastikan porsi ini cukup untuk dihidangkan untuk Anda sendiri maupun seluruh anggota keluarga tersayang.

Untuk diketahui, adapun waktu yang diperlukan dalam proses membuat Kari Ayam/Daging ini diperkirakan antara 1 jam.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Saudara pun bisa memvariasikan Resepi Kari Ayam/Daging ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Pembaca bisa membuat Kari Ayam/Daging menggunakan 15 jenis bahan dan 5 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

kari ayam ni sesuai untuk makan dengan roti jala, nasi minyak dan sebagainya. saya masak dalam cuckoo, tapi boleh je nak masak dalam noxxa ke, atas api ke, tapi kena pandai adjust dengan situasi la ye. Kalau nak masak atas api, nak buat guna daging kena rebus dulu daging tu sampai empuk baru masukkan kedalam tumisan rempah pecah minyak dengan air rebusan sekali.

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan untuk menyiapkan Kari Ayam/Daging :

  1. 1 ekor Ayam @ 1 kg Daging
  2. 5 sudu besar Rempah Kari Ayam/Daging + 1 sudu kecil Serbuk Kunyit
  3. 1 cubit setiap Rempah Sekawan (Kayu Manis,Pelaga,Bunga Lawang,Bunga Cengkih) ikut selera nak letak banyak atau sikit
  4. 1 helai Daun Pandan/ 2helai Daun Salam(saya masukkan 2-2)
  5. 2 urat Daun Kari
  6. 2 labu Bawang Besar (dikisar)
  7. 6 ulas Bawang Putih (dikisar)
  8. 250 ml Santan
  9. 100 ml air/ 2 cawan air
  10. 2 biji Lobak Merah
  11. 5-6 biji Kentang
  12. 1 senduk Minyak Masak tambah dua sudu besar mentega/marjerin
  13. Gula, Garam dan Serbuk Perasa(jika mahu) dalam anggaran selera masing-masing
  14. Daun Ketumbar
  15. 1 peket Kerisik

Adapun Step-Step dalam mengolah Kari Ayam/Daging adalah sebagai berikut :

  1. Panaskan minyak masak dan [email protected], dah cair mentega masukkan rempah sekawan dengan daun kari, daun [email protected] daun salam, tumis hingga naik bau baru masukkan bawang besar dan bawang putih dikisar bersama-sama hingga nampak garing sikit.
  2. Campurkan rempah kari ayam/daging dengan air sedikit untuk tumis pecah minyak nanti
  3. Masukkan bancuhan rempah kari tadi sampai pecah minyak
  4. Dah pecah minyak masukkan santan, ayam/daging masak dan sayur(lobak merah dan kentang). Masak sampai mendidih, baru masukkan garam, gula sikit dan ajinomoto kalau hendak masukkan.
  5. Dah siap Kari Ayam, kalau nak pekat kan boleh masak awal sehari, dan panaskan ke esokkan harinya. InsyaAllah saya halalkan resepi ini. cubalah

Thanks telah menggunakan Resepi yang kami tampilkan di website ini. Harapan kami, Resepi Kari Ayam/Daging yang simpel di atas dapat membantu Anda menyiapkan hidangan yang enduess untuk keluarga/teman maupun menjadi ide bagi Pemirsa yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa jikalau Resepi ini berfaedah, silahkan dishare ke teman lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Jasmin dari Telok Anson.