Resepi Karai Telur Afghan yang Memang Lazat dan Ringkas

Karai Telur Afghan

Halo semuanya, selamat datang di website Resepi bunda Ida, Jikalau Saudara sedang mencari Resepi Karai Telur Afghan yang simpel ? tepat sekali, Kami punya Resepi Karai Telur Afghan yang top untuk Pemirsa di sini. Tim kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Ketika memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Karai Telur Afghan yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Ada banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh kepada kualitas rasa dari Karai Telur Afghan yang kita buat, mulai dari jenis bahan yang akan dipakai, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak usah pusing jika ingin menyiapkan hidangan Karai Telur Afghan enak di ruang makan Pembaca, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Pemirsa buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Kamu.

Dari Resepi Karai Telur Afghan ini, jumlah porsi yang dapat dihidangkan adalah 3 orang. Jadi pastikan porsi ini cukup untuk dihidangkan untuk Anda sendiri maupun seluruh anggota keluarga tersayang.

Untuk diketahui, adapun waktu yang diperlukan dalam proses membuat Karai Telur Afghan ini diperkirakan antara 30 minit.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Anda pun bisa memvariasikan Resepi Karai Telur Afghan ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Saudara mampu membuat Karai Telur Afghan menggunakan 10 jenis bahan dan 7 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

#goldenapron2020 #resipi3bahan menyaksikan orang Afghanistan masak Karai ni, dengan selumbernya dia meracik, memotong, menghiris semua bahan tu on the spot atas kuali panas masa nak masukkan bahan2 tu dalam kuali..(bila fikir balik, patut la dia buat macam tu, sebab dia nak hangatkan tangan, sebab masa tu tengah musim sejuk..). Fuhh, teringin nak rasa lagi Karai Afghan ni bila teringat moment tu.. Meh kakak2 cubelah ye, semoga jadi pahala kat Pak Cik tu ajarkan cara masak Karai ni.

Bahan-bahan dan bumbu yang dipakai untuk menyiapkan Karai Telur Afghan :

  1. 5 biji telur (basic bahan pertama)
  2. 1 biji tomato (basic bahan ke-2)
  3. Butter atau minyak masak (basic bahan ke-3)
  4. 3 ulas bawang merah
  5. 3 ulas bawang putih
  6. 3 biji shitake, boleh ganti dengan kentang (tak letak pun boleh)
  7. Secukupnya Cili giling untuk yang suka pedas
  8. Garam
  9. Daun sup sebagai hiasan
  10. Serbuk lada hitam

Adapun Cara dalam praktik Karai Telur Afghan adalah sebagai berikut :

  1. Siapkan bahan
  2. Tumiskan bawang yang dah diracik
  3. Masukkan cili giling, shitake (rendam dulu dengan air panas, basuh dan potong dadu) dan masukkan juga tomato (potong dadu), garam dan serbuk lada hitam.
  4. Gaul sebati dan masukkan sedikit air anggaran setengah cawan, tutup periuk untuk lembutkan dan sebatikan masakan.
  5. Nampak tomato dah mula hancur, pecahkan telur sebiji demi sebiji di atas masakan dan tutup seketika
  6. Dalam 5 minit, buka penutup kuali dan jika putih telur dah berwarna putih, dah boleh tutup api. Biasanya telur kuning dibiarkan separuh masak. Ikut citarasa.
  7. Dah boleh hidang, taburkan dengan hirisan daun sup dan serbuk lada hitam. Boleh dimakan dengan roti untuk menu sarapan pagi.

Thanks telah membaca Resepi yang kami bagi di web ini. Besar harapan kami, Resepi Karai Telur Afghan yang gampang di atas dapat membantu Pemirsa menyiapkan hidangan yang lezatos untuk keluarga/teman ataupun menjadi inspirasi dalam Pembaca yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa jikalau Resepi ini berguna, silahkan share ke instagram lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Agnes dari Petaling Jaya.