Resepi Kalakatar Kelapa Parut & Bijan yang Lazat dan Easy

Kalakatar Kelapa Parut & Bijan

Halo pengunjung, jumpa lagi di situs Resepi bunda Ida, Jika Pemirsa sedang mencari Resepi Kalakatar Kelapa Parut & Bijan yang top ? Tidak salah, Kami menyediakan Resepi Kalakatar Kelapa Parut & Bijan yang top untuk Kamu di sini. Saya juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Dalam memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Kalakatar Kelapa Parut & Bijan yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Terdapat banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari Kalakatar Kelapa Parut & Bijan yang kita buat, mulai dari jenis bahan yang akan dimanfaatkan, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak perlu pusing jika ingin menyiapkan hidangan Kalakatar Kelapa Parut & Bijan enak di ruang makan Saudara, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Anda buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Pemirsa.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Pemirsa pun bisa memvariasikan Resepi Kalakatar Kelapa Parut & Bijan ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Anda bisa membuat Kalakatar Kelapa Parut & Bijan menggunakan 10 jenis bahan dan 4 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

#kalakatar #goldenapron2020 Mission selesai habiskan air kelapa muda.. Kalau dibiar akan jadi masam, nak minum rasa tak sampai hati teringat kat anak-anak dorang suka sangat air kelapa.. Bila teringat kalakatar ni mudah buatnya, dapat juga makan kan buat minum petang.. Dah siappp… dapat seloyang haaa.. Repeat buat.. Semalam buat versi pandan, hari ni buat yang asli punya.. Tapi kan derhaka sikit sebab isi kelapa nya dah habis diguna.. Kita tabur kelapa parut aje dengan bijan, aduhhh merecik juga rasanya, sedap..nyummmm Garing-garing di tepi tu buat tak keruan.. ngeces tak..😄

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan buat pembuatan Kalakatar Kelapa Parut & Bijan :

  1. 1/2 cawan tepung gandum **
  2. 1/2 cawan tepung beras **
  3. 1/2 cawan santan **
  4. 1 1/2 cawan air kelapa muda **
  5. 1 mangkuk kecil kelapa parut
  6. 1/2 cawan gula **
  7. 1 sdt garam halus **
  8. 1 biji telur **
  9. 3 sudu makan bijan
  10. Loyang 7 inci – disapu minyak masak

Berikut Cara dalam memasak Kalakatar Kelapa Parut & Bijan adalah sebagai berikut :

  1. Satukan semua bahan bertanda (**) kisar halus, tuang ke dalam periuk/kuali masak hingga likat mengelembung letup-letup tutup api.
  2. Tuang adunan ke dalam loyang dan ratakan, tabur kelapa parut dan bijan. Bakar suhu 180 selama 20 minit dan kelihatan garing.
  3. Keluarkan dari oven sejukkan sebentar simpan di dalam peti ais selama 4 jam atau semalaman.
  4. Dipotong dan sedia dinikmati. Gabungan kelapa parut, pandan dan bijan sedap sangat-sangat.

Thanks telah menggunakan Resepi yang kami tampilkan di sini. Besar harapan kami, Resepi Kalakatar Kelapa Parut & Bijan yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan hidangan yang enak untuk keluarga/teman ataupun menjadi inspirasi dalam Pemirsa yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner.

Jangan lupa andaikan Resepi ini bermanfaat, silahkan dibagi ke instagram lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Paris dari Shah Dunia.