Resepi Kalakatar Air Fryer (Bingka Kelapa Muda) yang Sempurna dan Simpel

Resepi Kalakatar Air Fryer (Bingka Kelapa Muda) yang Sempurna dan Simpel

Salam pengunjung, jumpa lagi di halaman Resepi bunda, Apabila Pemirsa sedang mencari Resepi Kalakatar Air Fryer (Bingka Kelapa Muda) yang sempurna ? tepat sekali, Kami punya Resepi Kalakatar Air Fryer (Bingka Kelapa Muda) yang mantab untuk Pembaca di sini. Tim kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Waktu memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Kalakatar Air Fryer (Bingka Kelapa Muda) yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Terdapat banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh kepada kualitas rasa dari Kalakatar Air Fryer (Bingka Kelapa Muda) yang kita bikin, mulai dari jenis bahan yang akan digunakan, proses pemilihan bahan maskan yang fresh, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak usah pusing jika ingin menyiapkan hidangan Kalakatar Air Fryer (Bingka Kelapa Muda) enak di ruang makan Anda, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Pembaca buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Pembaca.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Saudara pun bisa memvariasikan Resepi Kalakatar Air Fryer (Bingka Kelapa Muda) ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Kamu dapat membuat Kalakatar Air Fryer (Bingka Kelapa Muda) menggunakan 7 jenis bahan dan 7 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Kalakatar? Apa tu? Tak pernah dengar pun selama ni. Susah hati dah bila dapat tau bonus kali ni kena masak kuih kalakatar iaitu kuih orang Banjar. 😱 Tapi bila aku google resepi takde la susah sangat pun. Bahan pun tak banyak. Cuma wajib ada kelapa muda. Ok tazabarrr nak buat. Kelapa muda ni memang feveret aku. 😍 Akhirnya siap jugak kalakatarku ini. Aku tak tau la jadi ke tak sebab tak pernah makan sebelum ni. Yang pasti rasa dia memang sedap bila makan sejuk sejuk. Lemak lemak masin manis semua bersatu dalam mulut. 😋 Tq Cookpad kerana buat bonus ni. Secara tak langsung kami boleh tau dan belajar macam macam jenis kuih. SELAMAT MENCUBA! 😊 #kalakatar #minibonus #goldenapron2020 #cookpadmalaysia

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan buat pembuatan Kalakatar Air Fryer (Bingka Kelapa Muda) :

  1. 4 cawan air kelapa muda
  2. 2 cawan isi kelapa muda
  3. 2 cawan tepung gandum
  4. 3/4 cawan gula
  5. 1 cawan santan
  6. 2 biji telur
  7. 1 sudu kecil garam

Adapun Step-Step dalam membuat Kalakatar Air Fryer (Bingka Kelapa Muda) adalah sebagai berikut :

  1. Masukkan gula dan telur ke dalam bekas dan kacau hingga sebati.
  2. Kemudian masukkan santan, tepung sedikit demi sedikit dan air kelapa muda. Kacau lagi hingga semua sebati. Masukkan garam.
  3. Dah sebati semua masukkan dalam periuk dan masak hingga pekat likat dan meletup letup. Boleh juga masukkan sedikit isi kelapa muda jika ada banyak. Guna api perlahan dan kacau sentiasa supaya tak berkerak.
  4. Sapu butter dalam dan keliling loyang. Bila dah likat tutup api dan masukkan ke dalam loyang saiz 8 inci. Ratakan adunan.
  5. Taburkan lebihan isi kelapa muda kat atas adunan tadi dan ratakan. Suka hati nak letak banyak atau sikit. Lagi cantik kalau isi kelapa tu jenis lembut dan nipis nipis. Saya punya tu jenis tebal tebal. 😅
  6. Bakar dalam air fryer dengan suhu 180°c selama. 25 minit. Kemudian suhu 200°c selama 3 minit untuk garingkan bahagian atas.
  7. Bila dah masak biarkan sejuk dulu kat luar. Kemudian boleh masukkan dalam peti ais selama 4 jam atau semalaman. Potong bila dah betul betul sejuk. Tadaaaa! Dah siap kalakatar yang pertama kali aku buat dalam hidup. Memang sedap rasanya. SELAMAT MENCUBA! 😋

Thanks telah membaca Resepi yang tim kami bagi di halaman ini. Harapan kami, masakan Kalakatar Air Fryer (Bingka Kelapa Muda) yang simpel di atas dapat membantu Kamu menyiapkan makanan yang enduess untuk keluarga/teman ataupun menjadi ide dalam Saudara yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa andaikan Resepi ini bermanfaat, silahkan dibagi ke teman lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Latika dari Ulu Kelang.