Resepi Ikan Bawal Masak Kuah Lada yang Lazat dan Easy

Resepi Ikan Bawal Masak Kuah Lada yang Lazat dan Easy

Salam pengunjung, jumpa lagi di situs Resepi kami, Andai Pemirsa sedang mencari Resepi Ikan Bawal Masak Kuah Lada yang lezat ? tepat sekali, Kami punya Resepi Ikan Bawal Masak Kuah Lada yang top untuk Saudara di sini. Tim kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Waktu memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Ikan Bawal Masak Kuah Lada yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Ada banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari Ikan Bawal Masak Kuah Lada yang kita buat, mulai dari jenis bahan yang akan dimanfaatkan, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak harus pusing jika ingin menyiapkan hidangan Ikan Bawal Masak Kuah Lada enak di ruang makan Anda, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Pembaca buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Pembaca.

Dari Resepi Ikan Bawal Masak Kuah Lada ini, jumlah porsi yang dapat dihidangkan adalah 3-5 orang. Jadi pastikan porsi ini cukup untuk dihidangkan untuk Kamu sendiri maupun seluruh anggota keluarga tersayang.

Untuk diketahui, adapun waktu yang diperlukan dalam proses membuat Ikan Bawal Masak Kuah Lada ini diperkirakan antara 1 jam.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Pembaca pun bisa memvariasikan Resepi Ikan Bawal Masak Kuah Lada ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Pembaca dapat membuat Ikan Bawal Masak Kuah Lada menggunakan 19 jenis bahan dan 9 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Ikan masak kuah lada ni resipi mak jugak yg asal dari Melaka.. mmg fav keluarga kami semua masakkan ni..

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan buat pembuatan Ikan Bawal Masak Kuah Lada :

  1. 4 Ekor Ikan Bawal
  2. Bawang Merah
  3. Bawang Putih
  4. Halia
  5. Kunyit Hidup/Serbuk
  6. Daun kari
  7. 1/2 batang Kulit kayu manis
  8. 2 Biji Buah Pelaga
  9. 1 Bunga Lawang
  10. 3-4 Biji Cengkih
  11. Jintan Manis
  12. Jintan Putih
  13. Halba
  14. 2 sudu besar Lada hitam
  15. Rempah Kari Ikan
  16. Lada Kering Kisar
  17. 30 gm Kerisik
  18. Air asam Jawa
  19. Sayur Bendi

Berikut Cara dalam membuat Ikan Bawal Masak Kuah Lada adalah sebagai berikut :

  1. Sediakan bahan2 ni smua..ikut je banyak mcm dalam gambar tu..insyaallah menjadi 🥰
  2. Tumbuk bwg merah, bwg putih, halia ketepikan
  3. Tumbuk kunyit hidup sampai halus..Masukkan lada hitam tumbuk skali biar sampai halus betul.. ketepikan.
  4. Tumbuk plak jintan manis, jintan putih, kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang ngan cengkih.. tumbuk halus gak..ketepikan.. **pastikan halus yer..xmo ada kasar2 skit pun..
  5. Bancuh rempah jd kan pes.. tinggalkan sikit bwng merah n putih untuk menumis.. campur smua bahan yg dah di tumbuk tu ngan rempah kari ikan, lada kering skit,sy tambah lagi kunyit serbuk skit..agak2 la rempah kari ikan tu bila dah gaul nampak mcm tak xcukup tambah lagi..agak2 je pastu gaul2 la ngan air..
  6. Pastikan ikan dah dibasuh bersih yer..
  7. Panas minyak, jatuhkan halba dan daun kari.. Masukkan bawang merah n putih halia yg dah asing skit td kn… Dah kuning masukkan pulak pes rempah yg dah gaul tu Nanti rempah dah cukup masak boleh masukkan kerisik dan masukkan air asam jawa… Agak2 dah rasa masam tu ok la Dah menggelegak kuah masukkan ikan plak biar sampai mendidih lagi baru masuk bendi.. pastuuuuu mendidih skit tutup api Passsstuuuuuuu nasi panas2 jgn lupa masak plak..pastikan bermasak yo jgn jd beras je nnti 🤣🤣🤣
  8. Masukkan garam dan perisa agak2 je tau jgn terlebih pulak..hihi

Makasih telah mencoba Resepi yang tim kami tampilkan di website ini. Besar harapan kami, olahan Ikan Bawal Masak Kuah Lada yang gampang di atas dapat membantu Saudara menyiapkan makanan yang enduess untuk keluarga/teman maupun menjadi ide untuk Pembaca yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner.

Jangan lupa jikalau Resepi ini berarti, silahkan dishare ke sodara lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Gasti dari Pekan.