Resepi Dim sum yang Enak dan Gampang

Resepi Dim sum yang Enak dan Gampang

Halo pengunjung, jumpa lagi di halaman Resepi bunda Ida, Jikalau Kamu sedang mencari Resepi Dim sum yang lezat ? Tidak salah, Kami punya Resepi Dim sum yang lezat untuk Pembaca di sini. Tim kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Ketika memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Dim sum yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Terdapat banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh kepada kualitas rasa dari Dim sum yang kita ciptakan, mulai dari jenis bahan yang akan digunakan, proses pemilihan bahan maskan yang fresh, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak perlu pusing jika ingin menyiapkan hidangan Dim sum enak di ruang makan Kamu, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Anda buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Pemirsa.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Anda pun bisa memvariasikan Resepi Dim sum ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Saudara dapat membuat Dim sum menggunakan 24 jenis bahan dan 11 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

#misihalfestminsha Dim sum ni makanan kegemaran org cina mmg sesuai sangatยฒ sbb CheTa pun dr keturunan cina…mmg gemar sangat lah makan dim sum @ dumpling…buat minum petang @ makan ketika rasa teringin…klau buat ni sekejap je habis…tu tandanya sedap la tu๐Ÿ˜‹๐Ÿ˜‹๐Ÿ˜‹๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan buat pembuatan Dim sum :

  1. Bahan doh
  2. 2 cawan tepung gandum
  3. 1 cawan tepung ubi/tepung jagung
  4. 1 cawan air panas
  5. Bahan untuk inti
  6. 500 g isi ayam
  7. 3 biji bwg putih
  8. 1 biji bwg besar
  9. 1/2 batang carrot
  10. 1 tangkai daun sup
  11. 1/2 cwn cendawan ape jenis semua boleh
  12. 1 sdk serbuk lada sulah yg berperisa
  13. 1 sdk garam
  14. 1 biji telur
  15. Bahan sos
  16. 1/2 cwn air
  17. 2 sdb sos tiram
  18. 2 sdb sos tomato
  19. 2 sdb sos cili
  20. 2 sdb sos thai
  21. 1 sdb cuka
  22. 1 sdb kicap manis
  23. 1 sdb gula
  24. 1 sdk garam

Adapun Step-Step dalam mengolah Dim sum adalah sebagai berikut :

  1. Sediakan bahanยฒ inti
  2. Cara buat inti. Masukkan isi ayam kedlm food prosessor bersama telur & serbuk lada sulah berserta garam..blend halus
  3. Dah selesai masukkan kedlm bekas yg sesuai & bahan lain tadi…gaul rata & ketepikan
  4. Cara buat doh
  5. Campurkan keduaยฒ tepung & masukkan air panas
  6. Gaul guna senduk kayu ye…lps dah suam sedikit baru boleh uli dengan tangan…jadikan doh..nak warnakan boleh..nak biarkan plain je pun boleh…rehatkan sebentar
  7. Lepastu boleh la dicanai nipis..atur dlm dulang tabur sedikit tepung supaya doh yg dicanai tadi tak melekat sesama sendiri…
  8. Dah siap canai semua boleh letakkan inti & bentukkan sesuka hati anda
  9. Dah siap semua kukus dlm pengukus selama 10-15 minit @ sehingga masak…
  10. Cara hidang makan dengan sos thai @ boleh buat sos sendiri
  11. Cara buat sos.. campurkan kesemua sos,,cuka,gula& garam masukkan kedlm periuk..masak dengan api sederhana sampai pekat & tutup api

Thanks telah mempraktekan Resepi yang kami bagi di halaman ini. Harapan kami, Resepi Dim sum yang gampang di atas dapat membantu Kamu menyiapkan makanan yang semlidut untuk keluarga/teman maupun menjadi ide untuk Kamu yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner.

Jangan lupa jika Resepi ini berguna, silahkan dishare ke sodara lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Tania dari Perai.