Resepi Cucur Udang Dengan Kuah Kacang yang Lezat Sekali dan Mudah

Resepi Cucur Udang Dengan Kuah Kacang yang Lezat Sekali dan Mudah

Salam semuanya, selamat datang di halaman Resepi kami, Andai Anda sedang mencari Resepi Cucur Udang Dengan Kuah Kacang yang mantab ? tepat sekali, Kami punya Resepi Cucur Udang Dengan Kuah Kacang yang lezat untuk Kamu di sini. Kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Saat memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Cucur Udang Dengan Kuah Kacang yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Terdapat banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari Cucur Udang Dengan Kuah Kacang yang kita buat, mulai dari jenis bahan yang akan dipakai, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak perlu pusing jika ingin menyiapkan hidangan Cucur Udang Dengan Kuah Kacang enak di ruang makan Pemirsa, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Pembaca buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Anda.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Anda pun bisa memvariasikan Resepi Cucur Udang Dengan Kuah Kacang ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Pemirsa bisa membuat Cucur Udang Dengan Kuah Kacang menggunakan 20 jenis bahan dan 11 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

#goldenapron2020 Kalau ke bazar Ramadhan, cucur udang antara menu berbuka yang menjadi pilihan. Oleh sebab tahun ni tiada bazar, jom kita buat sendiri 😁 Bancuhan cucur dan kuah kacang saya belajar dengan mak. Cuma tambahan eno tu pulak, tips yang suami saya dapat daripada peniaga cucur udang. Kalau bancuhan tepung dibuat awal, eno hendaklah dituang dekat2 waktu nak menggoreng.

Bahan-bahan dan bumbu yang dipakai buat pembuatan Cucur Udang Dengan Kuah Kacang :

  1. Cucur udang
  2. 2 cawan tepung gandum
  3. 1 cawan tepung kastard
  4. 250 gm udang
  5. Taugeh 1 ringgit
  6. Kucai 1 ringgit
  7. Garam secukupnya
  8. Air secukupnya
  9. 1 peket eno (perasa asli)
  10. Kuah kacang
  11. 2 cawan kacang tanah
  12. 15-20 tangkai cili kering
  13. 5 biji bawang merah
  14. 1 inci belacan
  15. Air asam jawa
  16. Garam dan gula secukup rasa
  17. Sedikit air
  18. Bahan pelengkap
  19. Tauhu (potong dua dan digoreng
  20. Timun (potong macam nak makan dengan satay)

Adapun Langkah-langkah dalam menyiapkan Cucur Udang Dengan Kuah Kacang adalah sebagai berikut :

  1. Masukkan tepung, garam dan eno kedalam besen. Tuangkan air sedikit demi sedikit sambil gaul adunan untuk dijadikan batter. Bancuh sampai tepung sebati dan tidak berketul-ketul. Kepekatan adunan tu boleh agak-agak lah ye. Jangan pekat @ cair sangat. Biar sedang-sedang jer…(Timbuk-timbuk sikit untuk menghilangkan udara dalam tepung)
  2. Masukkan udang. Gaul sebati dalam adunan tepung. Masukkan pula taugeh dan kucai/daun bawang. Masa ni tepung tu kaup balikkan pelan-pelan supaya taugeh tak patah-patah atau hancur.
  3. Bila semua bahan dah bergaul mesra bolehlah digoreng dalam minyak yang panas dan banyak.
  4. Angkat dan hidangkan bersama kuah kacang, tauhu goreng dan timun.
  5. Kalau cara saya, saya goreng dengan cara melerek tepung tu di dinding kuali. Bila masak cucur akan jadi leper dan garing. *Boleh juga dijemput dengan tangan atau pakai sudu. Ada juga yang guna sudip. Ikut keselesaan masing-masinglah.
  6. Untuk buat kuah kacang, Basuh cili kering, bawang (dengan kulit) kemudian soreng tanpa minyak dengan belacan. Kisar dengan sedikit air sampai halus.
  7. Panaskan minyak, tumis bahan-bahan kisar tadi sampai pecah minyak. Masukkan air asam jawa. Biarkan sekejap
  8. Tuangkan pula kacang tanah yang telah dikisar halus. sekiranya kuah agak pekat, bolehlah tambah air putih tadi.
  9. Perasakan dengan garam dan gula secukupnya. Kalau kurang masam boleh tambah air asam jawa. (part ni boleh lebih atau kurangkan ikut citarasa masing-masing ya)
  10. Apabila kuah mendidih dan masak dengan elok, tutupkan api.
  11. Bolehlah dicicah dengan cucur udang tadi.

Makasih telah membaca Resepi yang kami tampilkan di website ini. Besar harapan kami, Resepi Cucur Udang Dengan Kuah Kacang yang simpel di atas dapat membantu Pemirsa menyiapkan makanan yang semlidut untuk keluarga/teman maupun menjadi inspirasi dalam Anda yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa jikalau Resepi ini berguna, silahkan bagikan ke facebook lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Mila dari Kulim.