Resepi Creampuff ayam yang Lezat Sekali dan Simpel

Creampuff ayam

Salam semuanya, jumpa lagi di situs Resepi bunda Ida, Jika Anda sedang mencari Resepi Creampuff ayam yang sempurna ? Tidak salah, Kami menyediakan Resepi Creampuff ayam yang lezat untuk Saudara di sini. Tim kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Saat memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Creampuff ayam yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Ada banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh kepada kualitas rasa dari Creampuff ayam yang kita ciptakan, mulai dari jenis bahan yang akan dipakai, proses pemilihan bahan maskan yang fresh, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak usah pusing jika ingin menyiapkan hidangan Creampuff ayam enak di ruang makan Pembaca, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Kamu buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Kamu.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Anda pun bisa memvariasikan Resepi Creampuff ayam ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Pembaca bisa membuat Creampuff ayam menggunakan 12 jenis bahan dan 12 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan dalam pembuatan Creampuff ayam :

  1. 100 gm butter
  2. 1 cawan air
  3. 1 sudu besar gula
  4. Secubit gara
  5. 1 cawan tepung gandum
  6. 4 biji telur (gred A @ B)
  7. inti ayam
  8. 1 ketul dada (gaul dgn garam & lada hitam)
  9. 1 biji bawang besar
  10. 2 biji cili padi (optional)
  11. Black pepper sikit
  12. Mayonis

Berikut Step-Step dalam praktik Creampuff ayam adalah sebagai berikut :

  1. UNTUK PUFF – dalam periuk, masukkan butter, air, gula & garam masakan dgn api sederhana hingga mendidih sedikit.
  2. Masukkan tepung, kacau dgn pantas hingga doh menjadi sebati dan bulat. Padamkan api. Sejukkan
  3. Masukkan telur dalam doh sebiji putar hingga sebati jgn lama sgt. Masukkan sebiji demi sebiji hingga habis. INGAT (Jangan putar lama sangat) Kalau adunan terlalu pekat ambik sebiji telur pecah dalam mangkuk, kacau sedikit lepastu masukkan dalam adunan sikit² sampai adunan tak cair sangat, tak pekat sgat.
  4. Sapu butter atas loyang. Tak payah lapik dgn baking paper pun tak apa
  5. Masuk adunan dalam plasti piping. Nak letak noozle pun boleh. Ikut la nak corak apa. Picit adunan atas loyang. Jarak² sikit sebab nanti puff akan kembang
  6. Bakar suhu 200 dalam 30 – 40 minit. Bergantung pada oven. Kalau dah perang, bukak oven, tekan puff tu kalau dah keras angkat terus. Kalau rasa lembut² bakar lagi.
  7. ISI AYAM – Grill dada ayam hingga masak, sejukkan pastu potong dadu kecik². Malas grill nak rebus pun boleh.
  8. Potong dadu bawang & hiris cili. Pastu tumis hingga layu.
  9. Masukkan isi ayam tadi kacau sebati & tutup api. Tak payah lama². Pindah dalam mangkut.
  10. Masukkan mayonis. Agak² je jgn byk sgt. Lepastu letak black pepper sikit. Gaul sebati. Mesti tanya kenapa tak garam dalam adunan ayam kan. Mayoniskan dah masam, manis, masin. Tak payah letak dah.
  11. Gunting puff tengah², sumbat isi ayam pastu tutup. Hiasa atas dengan zig zag sos cili skit pastu letak la daun sup ke, daun bawang ke, daun ketumbar ke, daun pasli ke. Dah ciap…
  12. Adunan ayam tu boleh guna nak buat sandwich gak. Atau nak cicah dgn roti.

Thanks telah mempraktekan Resepi yang tim kami bagi di sini. Harapan kami, masakan Creampuff ayam yang gampang di atas dapat membantu Pembaca menyiapkan makanan yang lezatos untuk keluarga/teman maupun menjadi inspirasi untuk Anda yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa andai Resepi ini berarti, silahkan bagikan ke facebook lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Anastasia dari Telok Anson.