Resepi Cili boh yang Memang Lazat dan Ringkas

Cili boh

Salam semuanya, selamat datang di halaman Resepi bunda, Jika Anda sedang mencari Resepi Cili boh yang top ? Tidak salah, Kami menyediakan Resepi Cili boh yang sempurna untuk Pemirsa di sini. Saya juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Dalam memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Cili boh yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Terdapat banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari Cili boh yang kita buat, mulai dari jenis bahan yang akan digunakan, proses pemilihan bahan maskan yang fresh, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak usah pusing jika ingin menyiapkan hidangan Cili boh enak di ruang makan Pemirsa, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Anda buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Anda.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Pembaca pun bisa memvariasikan Resepi Cili boh ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Pemirsa bisa membuat Cili boh menggunakan 2 jenis bahan dan 6 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Bila jadi cikgu bidan terjun ni ….kita kena la..ada benda yang sedia cepat untuk digunakan… Hana selalu buat pes cili ni banyak²..boleh la..bertahan 2 minggu.. Pes ni..hana akan masak lama..anggaran 3..jam dengan api sedang…jadi akan tinggal pes cili yang pekat..air pun x ada… Bila memasak nanti .hanya cedok dan tumis ..sekejap je dah pecah minyak..dan kita x risau cili ni mentah…

Bahan-bahan dan bumbu yang dipakai buat pembuatan Cili boh :

  1. 1/2 kg cili kering bydagi (pedas)
  2. 1/2 kg cili kering wonder hot (tak pedas)

Berikut Cara dalam memasak Cili boh adalah sebagai berikut :

  1. Gunakan 2 jenis cili..pedas dan kurang pedas
  2. Potong kecil..ayak..buang biji Tu anak yang buat..kalau ibu yang buat..alamatnya seharian tangan tanam.dalam beras..(petua orang lama..kalau tangan pijar kena cili) Tak payah basuh..terus je rebus..dan biar dia duduk lama dalam periuk tu
  3. Ni cara hana nak buang biji baki tu…buat la 2..3 kali..biar puas hati..sambil basuh bilas…
  4. Pakai penapis gini..senang biji² tu jatuh terus Kisar halus…air sama paras dengan cili tu…buat sampai habis..
  5. Masak dengan api perlahan dan tutup la periuk tu…x ada la merecik² cili… Hana suka masak cili ni lama²..sampai air kering.jadi kita akan dapat betul² pes dia..
  6. Bau cili dah x ada…warna pun dah naik..

Makasih telah membaca Resepi yang kami tampilkan di web ini. Besar harapan kami, olahan Cili boh yang gampang di atas dapat membantu Saudara menyiapkan makanan yang endes untuk keluarga/teman ataupun menjadi ide untuk Pembaca yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner.

Jangan lupa jikalau Resepi ini berguna, silahkan bagikan ke instagram lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Keisha dari Ayer Itam.