Resepi Chai Kuih @Steamed Teochew Dumpling yang Lezat Sekali dan Mudah

Chai Kuih @Steamed Teochew Dumpling

Halo pengunjung, jumpa lagi di situs Resepi saya, Jika Pembaca sedang mencari Resepi Chai Kuih @Steamed Teochew Dumpling yang mantab ? Tidak salah, Kami punya Resepi Chai Kuih @Steamed Teochew Dumpling yang lezat untuk Kamu di sini. Saya juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Waktu memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Chai Kuih @Steamed Teochew Dumpling yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Terdapat banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh kepada kualitas rasa dari Chai Kuih @Steamed Teochew Dumpling yang kita ciptakan, mulai dari jenis bahan yang akan digunakan, proses pemilihan bahan maskan yang fresh, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak usah pusing jika ingin menyiapkan hidangan Chai Kuih @Steamed Teochew Dumpling enak di ruang makan Anda, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Pembaca buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Pembaca.

Dari Resepi Chai Kuih @Steamed Teochew Dumpling ini, jumlah porsi yang dapat dihidangkan adalah 10 orang. Jadi pastikan porsi ini cukup untuk dihidangkan untuk Pembaca sendiri maupun seluruh anggota keluarga tersayang.

Untuk diketahui, adapun waktu yang diperlukan dalam proses membuat Chai Kuih @Steamed Teochew Dumpling ini diperkirakan antara 1jam.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Pembaca pun bisa memvariasikan Resepi Chai Kuih @Steamed Teochew Dumpling ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Pemirsa bisa membuat Chai Kuih @Steamed Teochew Dumpling menggunakan 17 jenis bahan dan 6 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

#cooksnap Sekali tengok menu Minsha hari tu terus mengelupo nak buat…tengah buat mengelupo lagi sebab teringat kat kedai nyonya dlm Mall 1Utama Damansara….hari2 beli sarapan dekat kedai Nyonya tu…sebelah kedai roti ground floor…Chai Kuih ni pun ada…rindunya lah …

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan dalam pembuatan Chai Kuih @Steamed Teochew Dumpling :

  1. 1 biji sengkuang saiz sederhana
  2. 7 kuntum cendawan kering
  3. 25 g udang kering
  4. 2 sudu besar Sos Tiram Maggi
  5. 2 sudu besar Chicken Stock Maggi
  6. 1 biji bawang besar
  7. 3 ulas bawang putih
  8. 3 sudu teh serbuk lada sulah
  9. 1 sudu teh garam
  10. 1 sudu teh gula
  11. Untuk kulit Chai Kuih
  12. 250 g tepung beras
  13. 100 g tepung ubi
  14. 1 sudu besar gula
  15. 1 sudu teh garam
  16. 3 sudu besar minyak masak
  17. 500 ml air panas mendidih

Adapun Langkah-langkah dalam praktik Chai Kuih @Steamed Teochew Dumpling adalah sebagai berikut :

  1. Mula2 sediakan inti Chai Kuih ni….Tumis bawang besar dengan bawang putih sampai wangi…lepas tu masukkan udang kering yang sudah ditumbuk…tumis sampai wangi
  2. Kemudian masukkan sengkuang yang sudah dipotong halus dan cendawan kering yang direndam dan dicincang…jangan lupa masukkan Sos Tiram dan Chicken Stock…ini la penyedap dia….
  3. Kacau2 seketika masukkan sedikit garam,gula dan serbuk lasa sulah…inti siap…kita simpan dulu…buat kulit dia pula
  4. Dalam satu bekas satukan tepung beras dengan tepung ubi bersama garam,gula dan minyak masak….ramas2 supaya sebati dan masukkan air panas sedikit demi sedikit..uli sampai jadi doh…
  5. Lumur tangan dengan minyak masak…Ambil sedikit doh…leperkan sehingga nipis…letak inti dan bungkus dengan kemas…Panaskan kukusan dan kukus lebih kurang 15minit….lumur minyak pada permukaan kuih supaya tidak melekat…
  6. Chai Kuih siap….sedap dimakan dengan Sos Cili atau sambal..

Terima kasih telah mempraktekan Resepi yang saya tampilkan di sini. Besar harapan kami, masakan Chai Kuih @Steamed Teochew Dumpling yang gampang di atas dapat membantu Pembaca menyiapkan hidangan yang enduess untuk keluarga/teman maupun menjadi inspirasi bagi Kamu yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa andai Resepi ini berguna, silahkan share ke sodara lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Lili dari Bukit Bakri.