Resepi Cekodok Rosi (Roti & Nasi) yang Menggugah Selera dan Ringkas

Resepi Cekodok Rosi (Roti & Nasi) yang Menggugah Selera dan Ringkas

Hai pemirsa, selamat datang di website Resepi bunda Ida, Jika Anda sedang mencari Resepi Cekodok Rosi (Roti & Nasi) yang mantab ? tepat sekali, Kami menyediakan Resepi Cekodok Rosi (Roti & Nasi) yang sempurna untuk Anda di sini. Tim kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Waktu memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Cekodok Rosi (Roti & Nasi) yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Ada banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari Cekodok Rosi (Roti & Nasi) yang kita bikin, mulai dari jenis bahan yang akan digunakan, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak perlu pusing jika ingin menyiapkan hidangan Cekodok Rosi (Roti & Nasi) enak di ruang makan Saudara, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Saudara buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Pembaca.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Pemirsa pun bisa memvariasikan Resepi Cekodok Rosi (Roti & Nasi) ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Pembaca bisa membuat Cekodok Rosi (Roti & Nasi) menggunakan 12 jenis bahan dan 4 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Puas fikir menu apa nak dibuat untuk cabaran #leftoverfood Cookpad kali ini.Hentam sajalah labu!guna saja mana yang ada kat dapur,janji tak ada pembaziran dan yang dibuat sedap dan semua boleh makan. Kebetulan ada lebihan ketupat mini segera Adabi menu semalam,kuah kacang dan satenya dah habis,beberapa keping roti wholemeal Gardenia,stok telur pun ada lagi,kita buat cekodok sajalah.Dicampur beberapa bahan tambahan lagi,akhirnya siap cekodok 'leftover'ku,garing di luar dan lembut di dalamnya.Dihidangkan pula bersama teh panas,sedap wei!cicah pulak dengan cili sos,sekejab je licin,alhamdulillah….kalah 'setan'hari ni, tiada pembaziran!hehehe…. #leftoverfood #goldenapron #saturesepisatupohon

Bahan-bahan dan bumbu yang dipakai dalam menyiapkan Cekodok Rosi (Roti & Nasi) :

  1. 5 biji ketupat mini segera Adabi
  2. 5 keping roti wholemeal Gardenia
  3. 2 biji telur
  4. 1 ikat campuran daun sup dan daun bawang
  5. 1/2 batang lobak merah
  6. 1 batang lada merah
  7. 1 biji bawang besar
  8. 1 camca teh garam halus
  9. 1 camca teh soda bikarbonat
  10. 1/4 cawan air
  11. 2 camca besar gandum
  12. Minyak masak

Berikut Langkah-langkah dalam memasak Cekodok Rosi (Roti & Nasi) adalah sebagai berikut :

  1. Sediakan bahan-bahannya.Potong 2 dan hiris nipis bawang besar,potong halus daun sup dan daun bawang,cili merah dan sagat halus lobak merah.
  2. Gunting dadu kecil roti wholemeal,hancurkan ketupat mini.
  3. Masukkan telur,ramas hingga bersalut rata.Masukkan soda bikarbonat dan garam halus.Masukkan air,tepung gandum,gaul rata.Masukkan lobak merah,bawang besar,lada merah,campuran daun sup dan bawang.Gaul rata.Biarkan dalam 10 minit sebelum digoreng.
  4. Panaskan minyak masak dalam kuali,bentukkan bulat-bulat cekodok dengan menggunakan jari tangan.Masukkan cekodok bila minyak sudah panas,goreng hingga garing.Toskan minyaknya sebelum dihidangkan.Sedap dicicah dengan sos cili atau apa sahaja sos kegemaran.Sesuai untuk sarapan pagi dan juga minum petang.

Makasih telah membaca Resepi yang saya tampilkan di website ini. Besar harapan kami, olahan Cekodok Rosi (Roti & Nasi) yang mudah di atas dapat membantu Kamu menyiapkan hidangan yang enak untuk keluarga/teman ataupun menjadi ide bagi Anda yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner.

Jangan lupa andai Resepi ini berguna, silahkan dibagi ke instagram lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Suci dari Batu Pahat.