Resepi Bingka Ubi Kayu yang Boleh Manjain Lidah dan Simpel

Resepi Bingka Ubi Kayu yang Boleh Manjain Lidah dan Simpel

Hai pemirsa, selamat datang di situs Resepi bunda, Jikalau Anda sedang mencari Resepi Bingka Ubi Kayu yang mudah ? Tidak salah, Kami punya Resepi Bingka Ubi Kayu yang top untuk Anda di sini. Kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Ketika memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Bingka Ubi Kayu yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Ada banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh kepada kualitas rasa dari Bingka Ubi Kayu yang kita bikin, mulai dari jenis bahan yang akan digunakan, proses pemilihan bahan maskan yang fresh, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak perlu pusing jika ingin menyiapkan hidangan Bingka Ubi Kayu enak di ruang makan Anda, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Pemirsa buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Pembaca.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Pembaca pun bisa memvariasikan Resepi Bingka Ubi Kayu ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Pembaca dapat membuat Bingka Ubi Kayu menggunakan 5 jenis bahan dan 4 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Kuih bingka ubi ni antara kuih lejen yang saya sangat suka. Dulu, sewaktu kerja di Petronas KLCC bila teringin nak makan kuih ni kena beli dengan harga RM1.50 sepotong kecil. 3 kali ganda harganya dari gerai tepi jalan. Namun apa kan daya, teringin punta pasal. Selepas belajar tak sangka rupanya kuih ni sangat mudah bahan-bahan dia, cuma proses dia renyab sikit sebab nak kena sagat kan ubi kayu tu. Kena ubi yg empuk senang la nak sagat. Kalau jenks keras, sampai bengkok penyagat dibuatnya. Akhirnya saya pakai food processor je hehe Cara memasak bingka ubi ni ada pelbagai. Ada yang kukus dahulu baru di bakar untuk garingkan atasnya, ada yang bakar terus je. Terpulang selera masing-masing. Sebab rasanya tak jauh beza.

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan dalam pembuatan Bingka Ubi Kayu :

  1. 4 cawan ubi parut
  2. 1 cawan gula
  3. 2 cawan santan
  4. 1 sudu kecil garam
  5. 1 sudu kecil pewarna kuning

Adapun Step-Step dalam mengolah Bingka Ubi Kayu adalah sebagai berikut :

  1. Kupas ubi, bersihkan dan parut. Kalau malas boleh blender je sampai halus.
  2. Masukkan gula, santan, garam.
  3. Masukkan juga pewarna kuning. Dan kacau sebati.
  4. Masukkan dalam loyang yang dah lapik dengan kertas minyak. Bakar suhu 200c selama 1 jam ke 1 jam 30 minit.

Thanks telah membaca Resepi yang saya bagi di website ini. Besar harapan kami, olahan Bingka Ubi Kayu yang gampang di atas dapat membantu Saudara menyiapkan makanan yang enak untuk keluarga/teman ataupun menjadi inspirasi bagi Saudara yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa andaikan Resepi ini bermanfaat, silahkan dibagi ke kerabat lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Ifa dari Permatang Kuching.