Resepi Bihun Goreng Viral(12 sudu teh Gula) yang Lezat Sekali dan Simpel

Resepi Bihun Goreng Viral(12 sudu teh Gula) yang Lezat Sekali dan Simpel

Halo pemirsa, selamat datang di website Resepi bunda, Jikalau Anda sedang mencari Resepi Bihun Goreng Viral(12 sudu teh Gula) yang mantab ? tepat sekali, Kami punya Resepi Bihun Goreng Viral(12 sudu teh Gula) yang sempurna untuk Anda di sini. Saya juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Dalam memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Bihun Goreng Viral(12 sudu teh Gula) yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Terdapat banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari Bihun Goreng Viral(12 sudu teh Gula) yang kita buat, mulai dari jenis bahan yang akan digunakan, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak usah pusing jika ingin menyiapkan hidangan Bihun Goreng Viral(12 sudu teh Gula) enak di ruang makan Anda, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Saudara buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Saudara.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Anda pun bisa memvariasikan Resepi Bihun Goreng Viral(12 sudu teh Gula) ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Anda dapat membuat Bihun Goreng Viral(12 sudu teh Gula) menggunakan 17 jenis bahan dan 6 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Haaaa viral kan bihun goreng ni…Kita cuba dulu baru kita tahu sedap atau sebaliknya.Benda viral kita mesti cuba kan…🤭🤣 Ternyata ianya sangat sedap .Ngam dengan semua rasa dalam bihun👍😍 Jom tengok respi lengkap dibawah. Inspirasi resepi : @sasha_sabrina 😘

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan untuk menyiapkan Bihun Goreng Viral(12 sudu teh Gula) :

  1. 1 peket bihun (rendam hinggablembut)
  2. 1 peket udang kering(2 sudu besar)
  3. 3 biji bawang rose
  4. 2 ulas bawang putih
  5. 4 tangkai cili kering(60 gram pes cili pon boleh)2 sudu besar
  6. Belacan bakar 1 sudu kecil
  7. 1 sudu besar air Asam jawa
  8. 12 sudu teh Gula
  9. 2 sudu teh msg Mushroom seasoning(optional)
  10. 1/2 sudu teh garam halus x 7
  11. 1/2 sudu teh serbuk kunyit
  12. 1/2 cawan air untuk lembutkan bihun(ikut sukatan yg perlu ya)
  13. 4 sudu besar minyak untuk menumis
  14. 1 keping fish cake-hiris kecil
  15. 1 mangkuk kecil fish ball-belah dua
  16. 3 pokok sayur sawi-hiris kecil
  17. 1 batang lebak merah-hiris kecil memanjang atau cincang

Adapun Cara dalam mengolah Bihun Goreng Viral(12 sudu teh Gula) adalah sebagai berikut :

  1. Bakar Belacan… Blend bawang rose dan bawang putih bersama belacan dengan sedikit air.
  2. Panaskan minyak goreng udang kering sehingga masak masukkan bahan blend tumis kacau sebati.masukkan juga pes cili.masak sehingga pecah minyak. Nota: jika guna cili kering blend sekali bawang ya.
  3. Bila nampak pecah minyak baru masukkan semua bahan perasa iaitu gula,garam,msg dan air asam jawa kacau sebati.Masukkan pula fish cake dan fish ball kacau seketika.Kemudian masukkan bihun masukkan juga sedikit air lebih kurang 1/2 cawan.Kacau sebati bihun, buka api perlahan untuk dapatkan hasil bihun yang cantik.
  4. Masukkan sayur pilihan mengikut citatasa.saya masukkan lobak.merah dan sawi.Kacau sekata.
  5. Biar bihun jadi lembut sendiri.Bila bihun dah nampak asap di permukaan atas bihun tu makna bihun dah masak.Matikan api dan bolehla dihidangkan.

Thanks telah mempraktekan Resepi yang kami bagi di web ini. Besar harapan kami, Resepi Bihun Goreng Viral(12 sudu teh Gula) yang simpel di atas dapat membantu Kamu menyiapkan hidangan yang enak untuk keluarga/teman maupun menjadi inspirasi dalam Pembaca yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner.

Jangan lupa andai Resepi ini berarti, silahkan dibagi ke instagram lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Natalia dari Sungai Ara.