Resepi Bengkang Ubi yang Memang Lazat dan Ringkas

Resepi Bengkang Ubi yang Memang Lazat dan Ringkas

Hai pengunjung, jumpa lagi di website Resepi saya, Jikalau Pembaca sedang mencari Resepi Bengkang Ubi yang sempurna ? Tidak salah, Kami punya Resepi Bengkang Ubi yang lezat untuk Saudara di sini. Tim kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Saat memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Bengkang Ubi yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Terdapat banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh kepada kualitas rasa dari Bengkang Ubi yang kita bikin, mulai dari jenis bahan yang akan dimanfaatkan, proses pemilihan bahan maskan yang fresh, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak harus pusing jika ingin menyiapkan hidangan Bengkang Ubi enak di ruang makan Pemirsa, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Pemirsa buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Saudara.

Dari Resepi Bengkang Ubi ini, jumlah porsi yang dapat dihidangkan adalah 4-5 orang. Jadi pastikan porsi ini cukup untuk dihidangkan untuk Pemirsa sendiri maupun seluruh anggota keluarga tersayang.

Untuk diketahui, adapun waktu yang diperlukan dalam proses membuat Bengkang Ubi ini diperkirakan antara 1 1/2 jam.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Pembaca pun bisa memvariasikan Resepi Bengkang Ubi ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Pembaca bisa membuat Bengkang Ubi menggunakan 9 jenis bahan dan 5 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

#goldenapron2020 #week18 Terliur bila tengok kawan fb post bengkang ubi..tak pernah makan & buat pun..tapi terasa nak makan pulak..kebetulan sangat..keesokannya mak mentua saya beri 2 batang ubi kayu yg di tanamnya sendiri..dia pesan elok buat bengkang ubi..hihii macam tau2 je kan mak mentua saya ni saya nak makan bengkang ubi..lepas tu apalagi..terus buat laa..alhamdulillah sedap & lembut..anak2 pun suka makan..suami saya pula suka sangat la kalu garing2 sikit kat atas bengkang tu campur pula rasa rangup daripada bijan..laju makan 😍😋

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan dalam menyiapkan Bengkang Ubi :

  1. 💛 2 cawan ubi kayu yg telah siap di parut
  2. 💛 1/2 cawan gula pasir
  3. 💛 1 cawan santan pekat
  4. 💛 1 biji telur gred B
  5. 💛 1 sudu besar marjerin – di cairkan
  6. 💛 1/2 sudu teh garam halus
  7. 💛 1/2 sudu teh pewarna kuning
  8. 💛 1 sudu teh bijan hitam
  9. 💛 1 sudu teh bijan putih

Berikut Step-Step dalam membuat Bengkang Ubi adalah sebagai berikut :

  1. Kupas dua batang ubi kayu saiz sederhana. Bersihkan & parut halus.
  2. Tapiskan & tekan dgn senduk utk keluarkan airnya. Kemudian, biarkan selama 15-30 minit & ambil pati ubi yg termendap di bawah air. Campur ke dlm ubi parut tadi
  3. Campur ubi dgn semua bahan2 kecuali bijan. Kacau sebati
  4. Griskan loyang saiz 9×9 @ loyang bengkang dgn sedikit marjerin. Saya guna loyang bengkang saja. Tuang adunan & tabur dgn bijan. Bakar pd suhu 180â€Ēc selama 1 jam @ bergantung pada oven masing2. Bila di cucuk dgn lidi, ia keluar bersih
  5. Sejukkan bengkang dulu baru di potong. Sedap di makan panas2 @ suam

Makasih telah mencoba Resepi yang saya bagi di web ini. Besar harapan kami, masakan Bengkang Ubi yang gampang di atas dapat membantu Kamu menyiapkan hidangan yang semlidut untuk keluarga/teman maupun menjadi ide bagi Pemirsa yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner.

Jangan lupa apabila Resepi ini bermanfaat, silahkan dibagi ke sodara lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Febi dari Semenyih.