Resepi Balah El-Sham yang Lazat dan Ringkas

Resepi Balah El-Sham yang Lazat dan Ringkas

Halo semuanya, selamat datang di website Resepi bunda, Apabila Saudara sedang mencari Resepi Balah El-Sham yang lezat ? tepat sekali, Kami punya Resepi Balah El-Sham yang sempurna untuk Pembaca di sini. Saya juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Saat memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Balah El-Sham yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Terdapat banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh kepada kualitas rasa dari Balah El-Sham yang kita buat, mulai dari jenis bahan yang akan dipakai, proses pemilihan bahan maskan yang fresh, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak perlu pusing jika ingin menyiapkan hidangan Balah El-Sham enak di ruang makan Saudara, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Kamu buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Anda.

Dari Resepi Balah El-Sham ini, jumlah porsi yang dapat dihidangkan adalah 2-5 orang. Jadi pastikan porsi ini cukup untuk dihidangkan untuk Pembaca sendiri maupun seluruh anggota keluarga tersayang.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Kamu pun bisa memvariasikan Resepi Balah El-Sham ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Pembaca mampu membuat Balah El-Sham menggunakan 6 jenis bahan dan 7 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

بلح الشام Salah satu manisan yang berasal dari pelbagai negara. Dikatakan berasal dari Ottoman Empire. Berbentuk seperti Churros tetapi ianya tidaklah panjang sepertinya. "Balah" bermaksud buah tamar (selalunya yang kering) dan el Sham bermaksud negara² "Levantine" di bahagian Mediterranean.

Bahan-bahan dan bumbu yang dipakai buat menyiapkan Balah El-Sham :

  1. 1 cawan air
  2. 1/4 cawan minyak sayuran
  3. 1 cawan tepung serbaguna
  4. 1 tbsp tepung jagung
  5. 1 tsp esen vanilla
  6. 3 biji telur (saya guna 2)

Berikut Cara dalam mengolah Balah El-Sham adalah sebagai berikut :

  1. Panaskan air dan minyak sehingga mendidih. Selepas tu, masukkan tepung serbaguna dan kacau cepat². Tutup api.
  2. Masukkan juga tepung jagung dan esen vanilla. Gaul sebati. Biarkan sejuk sebentar dalam 5-10 minit. Baru masukkan telur. Dan gaul sebati.
  3. Masukkan semua bahan ke dalam piping bag dengan nozzle ikut suka anda.
  4. Panaskan minyak dalam api sederhana. Terus picit piping bag ke dalam kuali dan potong guna gunting. Jangan masuk sekali banyak sebab ianya akan mengembang.
  5. Macam ni. Goreng sehingga keemasan
  6. Bila dah goreng, boleh terus siram kan dengan air gula.
  7. Siap dan boleh dihidangkan. Masa saya buat ni, separuh saya siram air gula, separuh saya drizzle kan dengan madu. Kalau nak makan dengan sos coklat pun boleh. Saya tabur dengan kacang pistachio. Dihidangkan dengan teh merah tanpa gula.

Thanks telah mempraktekan Resepi yang kami tampilkan di halaman ini. Harapan kami, masakan Balah El-Sham yang gampang di atas dapat membantu Pemirsa menyiapkan makanan yang enak untuk keluarga/teman ataupun menjadi inspirasi dalam Saudara yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa andaikan Resepi ini berguna, silahkan dishare ke teman lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Kiandra dari Tanah Merah.