Resepi Ayam Tumis Thai yang Menggugah Selera dan Gampang

Ayam Tumis Thai

Hai semuanya, jumpa lagi di halaman Resepi bunda, Andai Kamu sedang mencari Resepi Ayam Tumis Thai yang mantab ? tepat sekali, Kami punya Resepi Ayam Tumis Thai yang sempurna untuk Pemirsa di sini. Saya juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Saat memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Ayam Tumis Thai yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Ada banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh kepada kualitas rasa dari Ayam Tumis Thai yang kita bikin, mulai dari jenis bahan yang akan digunakan, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak harus pusing jika ingin menyiapkan hidangan Ayam Tumis Thai enak di ruang makan Pemirsa, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Kamu buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Pemirsa.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Anda pun bisa memvariasikan Resepi Ayam Tumis Thai ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Anda mampu membuat Ayam Tumis Thai menggunakan 20 jenis bahan dan 7 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Hari tu tengok resepi ni lalu kat Fb, akak save siap-siap. Hari ni buat.. Alhamdulillah, sedap šŸ˜‹. Juri tetap akak semua bagi thumbs up šŸ‘šŸ»šŸ‘šŸ»šŸ˜‚.

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan buat menyiapkan Ayam Tumis Thai :

  1. 1/2 ekor ayam – potong ikut suka
  2. 2-3 helai daun limau purut – carikkan
  3. 2 batang serai – diketuk (lupa bubuh šŸ˜…)
  4. 1 biji bawang holand – dihiris bulat
  5. 1 biji cili merah / hijau – dihiris
  6. 2 sudu besar sos cili
  7. 2 sudu besar sos tiram
  8. 1 sudu besar sos tomato
  9. 1 cawan air
  10. 1 biji tomato – potong 8
  11. Minyak untuk menggoreng dan menumis
  12. Blend
  13. 5 biji cili merah (boleh campur cili hijau)
  14. 10 biji cili padi
  15. 2 inci kunyit hidup
  16. 5 ulas bawang putih
  17. Bahan perasa
  18. 1/2 sudu teh garam
  19. 1/2 sudu teh serbuk perasa
  20. 1/2 sudu teh gula

Adapun Step-Step dalam membuat Ayam Tumis Thai adalah sebagai berikut :

  1. Garam kunyitkan ayam. Goreng separuh / sampai masak. Angkat dan toskan minyaknya. Ketepikan sebentar.
  2. Asingkan minyak goreng ayam tadi, tinggalkan sedikit dalam kuali. Tumis bahan blend, masukkan daun limau, tumis sampai pecah minyak.
  3. Masukkan sos cili, sos tomato, sos tiram, garam, serbuk perasa dan gula secukupnya. Kemudian masukkan ayam goreng tadi. Tambahkan sedikit air. Masak sampai mendidih beberapa ketika dan kuahnya hampir pekat.
  4. Bila kuah mula pekat masukkkan bawang holland dan cili merah/hijau. Kacau sampai bawang layu. Akhir sekali masukkan tomato kacau rata.
  5. Nampak kuah dah pecah minyak elok, boleh lah padamkan api.
  6. Ayam Tumis Thai dah siap..
  7. Mabeless šŸ˜‹šŸ˜‹

Terima kasih telah menggunakan Resepi yang kami tampilkan di halaman ini. Besar harapan kami, masakan Ayam Tumis Thai yang simpel di atas dapat membantu Pemirsa menyiapkan makanan yang endes untuk keluarga/teman ataupun menjadi ide untuk Pemirsa yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner.

Jangan lupa apabila Resepi ini bermanfaat, silahkan share ke facebook lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Sari dari Masjid Tanah.