Resepi Ayam Masak Kunyit yang Memang Lazat dan Ringkas

Ayam Masak Kunyit

Hai semuanya, jumpa lagi di situs Resepi saya, Jika Anda sedang mencari Resepi Ayam Masak Kunyit yang simpel ? Tidak salah, Kami punya Resepi Ayam Masak Kunyit yang lezat untuk Saudara di sini. Saya juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Dalam memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Ayam Masak Kunyit yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Ada banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari Ayam Masak Kunyit yang kita buat, mulai dari jenis bahan yang akan dipakai, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak harus pusing jika ingin menyiapkan hidangan Ayam Masak Kunyit enak di ruang makan Saudara, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Pembaca buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Kamu.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Pembaca pun bisa memvariasikan Resepi Ayam Masak Kunyit ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Kamu mampu membuat Ayam Masak Kunyit menggunakan 17 jenis bahan dan 3 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Hari ini mood “m” melanda sebab banyak sangat kerja rumah nak dibuat. Hari ni hujan turun dengan lebat-selebat nya dan tak henti-henti menyebabkan atap rumah saya bocor dengan banyak nya. Ya lah kan rumah kampung. Sebelum ini takde masalah tetapi disebabkan hujan lebat beserta angin menyebabkan jadi begitu. Habis kesemua baldi/besen digunakan untuk menadah air. Banyak pula kain buruk digunakan untuk mengelap lantai rumah. Dah terasa sakit pinggang dan lenguh tangan memerah kain. Aduh panjang pula membebel 😂. Dalam penat tu perut mula berkeroncong. Masak apa ada nya sahaja janji perut perlu dialas.

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan dalam menyiapkan Ayam Masak Kunyit :

  1. 2 bahagian peha ayam (chicken thigh) (dipotong)
  2. 1 sudu kecil serbuk kunyit
  3. 1/2 sudu kecil garam
  4. 1 inci halia (ditumbuk lumat)
  5. 1 labu bawang merah bombay (dihiris nipis)
  6. 3-4 ulas bawang putih (dihiris nipis)
  7. 2 inci halia (dihiris spt btg mancis)
  8. 1 sudu besar sos tiram
  9. 1/2 cawan minyak masak
  10. 3/4 cawan air
  11. 1 sudu besar gula
  12. 1/2 sudu kecil Nazri ajinomoto
  13. 1 sudu kecil garam
  14. 1 paket jagung muda (dibelah 2)
  15. 5 batang daun bawang (dihiris memanjang)
  16. 2 biji cili merah/cili kering (dihiris serong)
  17. Minyak untuk menggoreng terendam

Berikut Step-Step dalam memasak Ayam Masak Kunyit adalah sebagai berikut :

  1. Perap ayam bersama garam, serbuk kunyit dan halia yang ditumbuk halus selama 15-20 minit. Panaskan minyak dan goreng hingga kekuningan. Angkat dan toskan.
  2. Dalam kuali lain, panaskan minyak dan tumis bawang merah bombay, bawang putih dan halia hingga naik bau. Masukkan ayam tadi.
  3. Masukkan air, sos tiram, garam, gula dan Nazri ajinomoto, gaul rata. Masukkan jagung muda, cili merah/cili kering dan daun bawang. Kacau sekejap sahaja. Tutupkan api, siap.

Terima kasih telah mempraktekan Resepi yang kami bagi di sini. Harapan kami, masakan Ayam Masak Kunyit yang gampang di atas dapat membantu Pemirsa menyiapkan makanan yang semlidut untuk keluarga/teman maupun menjadi inspirasi dalam Anda yang berkeinginan untuk berbisnis kuliner.

Jangan lupa upama Resepi ini berguna, silahkan dibagi ke teman lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Endah dari Tapah.