Resepi Ayam Masak Cili Kering yang Menggugah Selera dan Ringkas

Ayam Masak Cili Kering

Salam pemirsa, selamat datang di website Resepi saya, Apabila Saudara sedang mencari Resepi Ayam Masak Cili Kering yang simpel ? tepat sekali, Kami menyediakan Resepi Ayam Masak Cili Kering yang mantab untuk Saudara di sini. Tim kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Saat memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Ayam Masak Cili Kering yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Ada banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari Ayam Masak Cili Kering yang kita buat, mulai dari jenis bahan yang akan dimanfaatkan, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak perlu pusing jika ingin menyiapkan hidangan Ayam Masak Cili Kering enak di ruang makan Pembaca, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Saudara buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Anda.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Saudara pun bisa memvariasikan Resepi Ayam Masak Cili Kering ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Pembaca dapat membuat Ayam Masak Cili Kering menggunakan 18 jenis bahan dan 5 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Alkisahnya sebelum PKP baru baru ni aku ke Teluk Batik beberapa hari. Dan selama di sana kami makan di satu restoran yang terletak depan hotel kami. Aku oder ayam masak cili kering dan beberapa menu yang lain. Ya Allah sedap giler ayam cili kering tu sampaikan aku teringat ingat hingga hari ini. Maka bila dah mula PKP ni aku masak la kat rumah makan dengan suami dan anak anak. Alhamdulillah semua suka dan habis licin. Puas hati bila dapat buat sendiri dan dapat makan sepuasnya. SELAMAT MENCUBA!πŸ˜‹ #minggu4 #1minggu1resepi #CookpadMalaysia

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan dalam menyiapkan Ayam Masak Cili Kering :

  1. 300 g isi ayam (potong besar panjang panjang)
  2. 1 sudu kecil serbuk lada hitam
  3. 1 sudu kecil garam
  4. 1 biji telur
  5. 1 sudu besar tepung jagung/beras
  6. 1/4 biji bawang besar (di mayang)
  7. 1/4 biji bawang besar (di hiris kasar)
  8. 3 ulas bawang putih (di mayang)
  9. 1/4 biji lobak merah (di hiris separuh bulat)
  10. 1 sudu besar cili boh
  11. 1 sudu besar sos cili
  12. 1 sudu besar sos tomato
  13. 1 sudu besar sos tiram
  14. 3-4 sudu besar kicap pedas
  15. 1 sudu kecil serbuk ikan bilis MAGGIE
  16. 15 tangkai cili kering (potong 2)
  17. 1/2 cawan air (jika perlu)
  18. 4 senduk minyak masak atau secukupnya (untuk goreng ayam)

Berikut Step-Step dalam praktik Ayam Masak Cili Kering adalah sebagai berikut :

  1. Masukkan telur, garam, serbuk lada hitam dan tepung beras/jagung ke dalam bekas dan ratakan ke seluruh ayam. Panaskan minyak dalam kuali dan goreng ayam hingga masak. Tapis dan ketepikan.
  2. Tumiskan bawang besar dan bawang putih hingga naik bau. Masukkan serbuk ikan bilis, sos cilis, sos tomato, sos tiram dan kicap. Kacau sebati dan masukkan bawang besar yang di potong kasar.
  3. Kemudian masukkan cili kering, capsicum, lobak merah dan cili merah. Masak hingga pecah minyak. Jika nampak kering masukan sedikit air.
  4. Akhir sekali masukkan ayam goreng tadi dan gaul hingga rata.
  5. Tadaaaa! Dah siap ayam goreng masak cili kering yang sangat sedap dan mudah di sediakan. SELAMAT MENCUBA!πŸ˜‹

Thanks telah mempraktekan Resepi yang tim kami tampilkan di sini. Besar harapan kami, masakan Ayam Masak Cili Kering yang simpel di atas dapat membantu Pembaca menyiapkan hidangan yang lezatos untuk keluarga/teman ataupun menjadi inspirasi bagi Pemirsa yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa jikalau Resepi ini bermanfaat, silahkan dishare ke twitter lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Humaira dari Tapah.