Resepi Ayam Goreng Tepung Rangup yang Boleh Manjain Lidah dan Mudah

Ayam Goreng Tepung Rangup

Halo pemirsa, selamat datang di halaman Resepi bunda, Andai Pembaca sedang mencari Resepi Ayam Goreng Tepung Rangup yang mantab ? Tidak salah, Kami punya Resepi Ayam Goreng Tepung Rangup yang lezat untuk Anda di sini. Kami juga memiliki berbagai macam Resepi untuk dicoba. Ketika memasak perlu diperhatikan persiapan bahan yang akan digunakan serta langkah-langkah dalam mengolah bahan-bahan itu sendiri, jika salah akan mengakibatkan kegagalan dan membuat masakan yang diolah cenderung tidak enak. Padahal memasak Ayam Goreng Tepung Rangup yang enak harusnya menghasilkan masakan yang memiliki aroma dan rasa yang lezat dan enak yang mampu menggugah selera kita dan orang-orang yang menikmatinya.

Terdapat banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh kepada kualitas rasa dari Ayam Goreng Tepung Rangup yang kita ciptakan, mulai dari jenis bahan yang akan dipakai, proses pemilihan bahan maskan yang segar, serta langkah-langkah dalam proses membuat dan menyajikannya. Tidak usah pusing jika ingin menyiapkan hidangan Ayam Goreng Tepung Rangup enak di ruang makan Kamu, karena jika sudah tahu tips dan triknya maka hidangan yang Pembaca buat dapat menjadi hidangan spesial untuk orang-orang spesial di rumah Pemirsa.

Dari Resepi Ayam Goreng Tepung Rangup ini, jumlah porsi yang dapat dihidangkan adalah 5 sajian. Jadi pastikan porsi ini cukup untuk dihidangkan untuk Saudara sendiri maupun seluruh anggota keluarga tersayang.

Untuk diketahui, adapun waktu yang diperlukan dalam proses membuat Ayam Goreng Tepung Rangup ini diperkirakan antara 1jam.

Tak perlu berlama-lama, yuk langsung saja kita coba, Pembaca pun bisa memvariasikan Resepi Ayam Goreng Tepung Rangup ini sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Pemirsa dapat membuat Ayam Goreng Tepung Rangup menggunakan 13 jenis bahan dan 3 langkah pembuatan. Berikut ini cara dan langkah-langkah dalam proses membuat masakannya.

Bahan2 perap ayam (10 ketul kepak ayam potong 2 bahagian)

Bahan-bahan dan bumbu yang dipakai untuk menyiapkan Ayam Goreng Tepung Rangup :

  1. Garam
  2. Serbuk halia
  3. Serbuk garlic
  4. Serbuk bawang
  5. Lada sulah
  6. Minyak bijan
  7. serbuk2 ni klu xde blh guna bawang halia mentah tpi jgn letak byk agak2 ade rase spye bile goreng bwang x jadi punca tepung lemau..pastikan ayam x berair mase perap dgn basah
  8. gaul semua then perap dlm chiller sejam.. Kemudiangaul 1 biji telur 1 sudu tepung beras(tepung kene cukup nmpak mcm bersalut ckit.. -gaul semua ketepi kan dlu
  9. Satukan bahan gaul tepung kering
  10. 2 sudu tpg beras
  11. 2 sudu tpg bestari ori
  12. 1 sudu tpg bestari spicy(klu suka pedas)
  13. 1/2 sudu baking soda

Berikut Step-Step dalam membuat Ayam Goreng Tepung Rangup adalah sebagai berikut :

  1. Gaul sebati – golek kan ayam tadi -buat hingga habis -dlm bekas telur tdi tmbh air 1/4 cwn
  2. Ulang step gaul tepung pade ayam bermula dari air dlm bekas telur tdi. – salut smua hingga sebati then goreng.. -nak mudah blh letak dlm 1 bekas bertutup masukkn ayam then goncang..
  3. Goreng api dapo tu biar medium.. -jgn usik byk kali.. -jgn ulang goreng yam guna minyak sama lebih 2 kali.. -sbb minyak ni akan ade campuran tepung.. -goreng utk kali ke3 ayam akan jdi hitam😂😂

Terima kasih telah membaca Resepi yang tim kami tampilkan di website ini. Besar harapan kami, olahan Ayam Goreng Tepung Rangup yang gampang di atas dapat membantu Anda menyiapkan hidangan yang lezat untuk keluarga/teman maupun menjadi inspirasi bagi Pemirsa yang berkeinginan untuk berjualan makanan.

Jangan lupa jika Resepi ini berguna, silahkan dibagi ke teman lainnya. Terimakasih.

Siaran resipi : Uchita dari Dungun.